Valtio-omisteisten yhtiöiden vastuullinen veroraportointi
Heikkilä, Katariina (2020)
Heikkilä, Katariina
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002192217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002192217
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan valtionyhtiöiden veroraportointia osana yhteiskuntavastuuta. Verojen merkitys yhteiskunnallisessa keskustelussa on viime vuosina ollut esillä, samanaikaisesti kun kansainvälinen verokilpailu on rapauttanut veropohjaa monissa maissa. Kansainvälisen yhteistyön avulla on pyritty puuttumaan verojen välttelemisen ongelmaan muun muassa kannustamalla avoimeen ja läpinäkyvään veroraportointiin. Suomessa valtion enemmistöomisteisilta yhtiöiltä edellytetään jo pakollista verojen maakohtaista raportointia. Maakohtaiseen raportointiin siirtyminen näyttäisi olevan trendi, sillä maakohtaiseen raportointiin liittyen on kehitelty sekä pakottavia että vapaaehtoisia raportointivaatimuksia. Tutkielmassa tavoitteena on muodostaa kuva siitä, minkälaista valtionyhtiöiden veroraportointi on sekä onko omistusosuudella vaikutusta raportoinnin laatuun ja sisältöön. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka läpinäkyvää veroraportointi on, kuinka tärkeänä veronmaksua pidetään osana yhtiöiden yhteiskuntavastuuagendaa sekä millä tasolla organisaatioissa verostrategiasta viime kädessä päätetään. Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittää sidosryhmäteorian ja legitimaatioteorian, joita käytetään tässä tutkielmassa yhteiskuntavastuuraportointia selittävinä teorioina.
Tutkielman empiirisessä osiossa tarkastellaan valtionyhtiöiden veroraportointia sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin avulla. Sisällönanalyysissä veroraportointia verrataan valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen ohjeistukseen verojen maakohtaisesti raportoimisesta. Tutkimukseen on valittu kuusi valtionyhtiötä, jotka on jaettu kolmeen ryhmään valtion omistusosuuden mukaan. Ensimmäisen tarkasteluryhmän muodostavat valtion kokonaan omistamat yhtiöt Posti ja Gasum, toisen ryhmän valtion enemmistöomisteiset pörssiyhtiöt Finnair ja Fortum sekä kolmannen ryhmän Kemira ja Stora Enso, jotka ovat pörssiyhtiöitä, joissa valtiolla on merkittävä vähemmistöomistus. Tutkimuksessa tarkastellaan valittujen yhtiöiden veroraportteja tilikaudelta 2018. Tutkimuksen tulosten mukaan valtion omistusosuudella on vaikutusta veroraportointiin, kun sitä verrataan omistajaohjauksen ohjeistuksen kriteeristöön. Valtion kokonaan omistamat yhtiöt raportoivat veroistaan parhaiten, kun taas valtion vähemmistöomisteisten pörssiyhtiöiden raportointi oli heikointa. Kaikkien tarkasteluun valittujen yhtiöiden veroraportoinnissa havaittiin kuitenkin puutteita.
Tutkielman empiirisessä osiossa tarkastellaan valtionyhtiöiden veroraportointia sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin avulla. Sisällönanalyysissä veroraportointia verrataan valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen ohjeistukseen verojen maakohtaisesti raportoimisesta. Tutkimukseen on valittu kuusi valtionyhtiötä, jotka on jaettu kolmeen ryhmään valtion omistusosuuden mukaan. Ensimmäisen tarkasteluryhmän muodostavat valtion kokonaan omistamat yhtiöt Posti ja Gasum, toisen ryhmän valtion enemmistöomisteiset pörssiyhtiöt Finnair ja Fortum sekä kolmannen ryhmän Kemira ja Stora Enso, jotka ovat pörssiyhtiöitä, joissa valtiolla on merkittävä vähemmistöomistus. Tutkimuksessa tarkastellaan valittujen yhtiöiden veroraportteja tilikaudelta 2018. Tutkimuksen tulosten mukaan valtion omistusosuudella on vaikutusta veroraportointiin, kun sitä verrataan omistajaohjauksen ohjeistuksen kriteeristöön. Valtion kokonaan omistamat yhtiöt raportoivat veroistaan parhaiten, kun taas valtion vähemmistöomisteisten pörssiyhtiöiden raportointi oli heikointa. Kaikkien tarkasteluun valittujen yhtiöiden veroraportoinnissa havaittiin kuitenkin puutteita.