Yhteiskunnallista opettajuutta suunnittelemassa: Aktiivinen kansalaisuus ja demokratiakasvatus Tampereen yliopiston luokanopettajan koulutusohjelman suunnitelmissa
Anturaniemi, Juho; Kuparinen, Elina (2020)
Anturaniemi, Juho
Kuparinen, Elina
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002172156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002172156
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin Tampereen yliopiston luokanopettajan koulutusohjelman suunnitteluprosessia demokratiakasvatuksen, aktiivisen kansalaisuuden ja demokraattisten toimintamallien näkökulmasta. Suunnitelmaluonnoksia tutkimalla havaittiin, että luonnoksissa haluttiin lisätä opiskelijoita osallistavaa toimintaa ja toimia demokraattisemmin, mutta tätä tahtoa taas rajoittivat hallinnolliset päätökset ja toimintatavat. Demokratiakasvatusta ei erikseen ollut sisällytetty ops-luonnoksiin, eikä aktiivisesta kansalaisuudesta, demokratiasta ja sen periaatteista ole eksplisiittisesti mainintaa yhdessä käytyjen keskusteluiden lisäksi. Kuitenkin yhteiskunnalliselle toiminnalle on haluttu jättää suunnitelmien perusteella enemmän tilaa, kuten informaalille yhteistoiminnalle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]