Työpaikkakulttuuri työterveyshuollossa esimiesten kuvaamana
Korhonen, Kia (2020)
Korhonen, Kia
2020
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002182168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002182168
Tiivistelmä
Työterveyshuollon toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi työelämän ja työmarkkinoiden kehittymisen myötä. Ikääntyvä väestö, työurien pidentyminen, työelämän monikulttuuristuminen, digitalisaatio ja terveysalan etäpalveluiden kehittyminen ovat tuoneet uusia vaateita työterveyshuollon asiantuntijoille ja johtajille. Työpaikkakulttuurilla tarkoitetaan työpaikan yhteisiä arvoja, sosiaalisia asetelmia, olettamuksia ja uskomuksia, jotka syntyvät yhteisistä kokemuksista ja ilmenevät yhteisesti hyväksyttyinä tapoina toimia työpaikalla. Työterveyshuollon asiantuntijoiden työntekoa ohjaavat lakisääteisyys, asiakaslähtöisyys ja moniammatillinen tiimityö, millä on vaikutusta myös työpaikkakulttuurin muovautumiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata työterveyshuollon työpaikkakulttuuria esimiesten näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, ja saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui yksitoista työterveyshuollon yksityisessä organisaatiossa esimiehenä toimivaa henkilöä.
Esimiehet kuvasivat työterveyshuollon työpaikkakulttuurin ja organisaation olevan vastavuoroisia. Toimintakäytännöt muovaavat kulttuuria, ja toisaalta kulttuuri muovaa organisaation dynamiikkaa. Työn lähtökohdat ovat työterveyshuollossa moninaiset. Lainsäädännön tuomien raamien rinnalla on vapautta toimia. Toimintaympäristö kehittyy vauhdilla, digitaalisuus korostuu työssä ja liiketoiminnallinen näkökulma liittyy työterveyteen olennaisesti. Asiakkaan vaatimukset ja lähtökohdat ohjaavat työskentelyä. Moniammatillinen yhteistyö toteutuu työyhteisössä vaihtelevasti, ja moniammatillista työnjakoa on tarpeellista selventää. Ammattiryhmien välillä on tietämättömyyttä toisten työnkuvista, ja ammattiryhmien välinen yhteistyö on osin epätasa-arvoista. Työyhteisöviestintä on monikanavaista ja keskittyy sisällöltään ammatilliseen tiedonantoon. Työyhteisön sisäiselle keskustelulle on tarvetta. Esimiestyöllä on moninaista merkitystä työn arjessa. Esimiehet valvovat työsuorituksia, tunnistavat työn haasteita ja tukevat työntekijöitä yksilöllisesti. Jatkuvat muutokset haastavat työn arkea ja vaativat työntekijöiltä mukautumista. Työ on ammatillisesti vaativaa, ja työkokemuksen määrä vaikuttaa työstä suoriutumiseen. Työn kuormittavuus liittyy työstä suoriutumisen haasteisiin, työssä koettuihin epäkohtiin ja työlle asetettujen kriteereiden aiheuttamaan ristiriitaan. Työssä vaadittava liiketoiminnallinen osaaminen on hoitajille haaste. Digitaaliset työkalut eivät tue riittävästi työn arkea.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää työterveyshuollon toimintakäytäntöjen kehittämisessä ja johtamisen tukena. Tuloksissa ilmeni esimiestyön ja johtamisen merkitys työpaikkakulttuurille. Työnantajan tulisi panostaa työterveyshoitajien koulutukseen, erityisesti liiketoiminnallisten taitojen osalta, jotta työn kriteerit eivät olisi ristiriidassa hoitajien osaamistason kanssa. Moniammatillista tiimityötä selkeyttämällä ja ammattiryhmien välistä tietoisuutta lisäämällä voidaan parantaa työterveyshuollon asiakastyön laatua ja vaikuttavuutta.
Avainsanat: työpaikkakulttuuri, työterveyshuolto The operating environment of occupational health care has changed significantly with the development of working life and the labor market. The aging population, longer working careers, multiculturalism in working life, digitalization and the development of remote health services have brought new demands on occupational health care professionals and managers. Workplace culture refers to the common values, social settings, assumptions and beliefs of the workplace, which are the result of shared experiences and are the commonly accepted ways of acting in the workplace. The work of occupational health care professionals is guided by legislation, customer orientation and multi-professional teamwork. This also has an impact on the shaping of the workplace culture.
The purpose of the study was to describe the workplace culture of occupational health care from the perspective of managers. The research material was collected through group interviews and the resulting material was analyzed by inductive content analysis. Eleven managers from a private occupational health care organization participated in the interviews.
According to the managers, in occupational health care the workplace culture and the organization interact alternately. Operational practices shape culture and on the other hand culture shapes the organization´s dynamics. The starting points for work are diverse in occupational health care. Alongside the legal framework, there is freedom to act. The operating environment is evolving at a fast pace, digitalization is emphasized at work and the business perspective is intrinsically linked to occupational health care. Customer requirements and customer’s situation guide the work. Multi-professional teamwork is carried out in various ways, and it is necessary to clarify the multi-professional roles and responsibilities. There is a lack of awareness amongst professional groups about the job descriptions of others, and co-operation between professional groups is partly unequal. Workplace communication takes place through many different channels and communication often focuses on professional information. There is a need for more discussion within the work community. Managerial work is important in everyday work. Managers monitor performance, identify job challenges, and provide individual support to employees. Continuous changes challenge the daily work and demand adaptation from employees. The professional requirements are wide-ranging, and the amount of work experience influences work performance. The work stress is linked to the challenges of job performance, the injustices experienced at work and the contradiction caused by job criteria. The business skills required in the job are a challenge for nurses. Digital tools do not provide enough support for everyday work.
The information generated by the study can be used to develop occupational health care practices and support leadership. The results highlighted the importance of managers and leadership regarding workplace culture. The employer should invest in the training of occupational health nurses, especially regarding business skills, so that job criteria do not conflict with the level of competence of the nurses. By clarifying multi-professional teamwork and raising awareness between professional groups, the quality and impact of occupational health care customer work can be improved.
Keywords: workplace culture, occupational health care.
.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata työterveyshuollon työpaikkakulttuuria esimiesten näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, ja saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui yksitoista työterveyshuollon yksityisessä organisaatiossa esimiehenä toimivaa henkilöä.
Esimiehet kuvasivat työterveyshuollon työpaikkakulttuurin ja organisaation olevan vastavuoroisia. Toimintakäytännöt muovaavat kulttuuria, ja toisaalta kulttuuri muovaa organisaation dynamiikkaa. Työn lähtökohdat ovat työterveyshuollossa moninaiset. Lainsäädännön tuomien raamien rinnalla on vapautta toimia. Toimintaympäristö kehittyy vauhdilla, digitaalisuus korostuu työssä ja liiketoiminnallinen näkökulma liittyy työterveyteen olennaisesti. Asiakkaan vaatimukset ja lähtökohdat ohjaavat työskentelyä. Moniammatillinen yhteistyö toteutuu työyhteisössä vaihtelevasti, ja moniammatillista työnjakoa on tarpeellista selventää. Ammattiryhmien välillä on tietämättömyyttä toisten työnkuvista, ja ammattiryhmien välinen yhteistyö on osin epätasa-arvoista. Työyhteisöviestintä on monikanavaista ja keskittyy sisällöltään ammatilliseen tiedonantoon. Työyhteisön sisäiselle keskustelulle on tarvetta. Esimiestyöllä on moninaista merkitystä työn arjessa. Esimiehet valvovat työsuorituksia, tunnistavat työn haasteita ja tukevat työntekijöitä yksilöllisesti. Jatkuvat muutokset haastavat työn arkea ja vaativat työntekijöiltä mukautumista. Työ on ammatillisesti vaativaa, ja työkokemuksen määrä vaikuttaa työstä suoriutumiseen. Työn kuormittavuus liittyy työstä suoriutumisen haasteisiin, työssä koettuihin epäkohtiin ja työlle asetettujen kriteereiden aiheuttamaan ristiriitaan. Työssä vaadittava liiketoiminnallinen osaaminen on hoitajille haaste. Digitaaliset työkalut eivät tue riittävästi työn arkea.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää työterveyshuollon toimintakäytäntöjen kehittämisessä ja johtamisen tukena. Tuloksissa ilmeni esimiestyön ja johtamisen merkitys työpaikkakulttuurille. Työnantajan tulisi panostaa työterveyshoitajien koulutukseen, erityisesti liiketoiminnallisten taitojen osalta, jotta työn kriteerit eivät olisi ristiriidassa hoitajien osaamistason kanssa. Moniammatillista tiimityötä selkeyttämällä ja ammattiryhmien välistä tietoisuutta lisäämällä voidaan parantaa työterveyshuollon asiakastyön laatua ja vaikuttavuutta.
Avainsanat: työpaikkakulttuuri, työterveyshuolto
The purpose of the study was to describe the workplace culture of occupational health care from the perspective of managers. The research material was collected through group interviews and the resulting material was analyzed by inductive content analysis. Eleven managers from a private occupational health care organization participated in the interviews.
According to the managers, in occupational health care the workplace culture and the organization interact alternately. Operational practices shape culture and on the other hand culture shapes the organization´s dynamics. The starting points for work are diverse in occupational health care. Alongside the legal framework, there is freedom to act. The operating environment is evolving at a fast pace, digitalization is emphasized at work and the business perspective is intrinsically linked to occupational health care. Customer requirements and customer’s situation guide the work. Multi-professional teamwork is carried out in various ways, and it is necessary to clarify the multi-professional roles and responsibilities. There is a lack of awareness amongst professional groups about the job descriptions of others, and co-operation between professional groups is partly unequal. Workplace communication takes place through many different channels and communication often focuses on professional information. There is a need for more discussion within the work community. Managerial work is important in everyday work. Managers monitor performance, identify job challenges, and provide individual support to employees. Continuous changes challenge the daily work and demand adaptation from employees. The professional requirements are wide-ranging, and the amount of work experience influences work performance. The work stress is linked to the challenges of job performance, the injustices experienced at work and the contradiction caused by job criteria. The business skills required in the job are a challenge for nurses. Digital tools do not provide enough support for everyday work.
The information generated by the study can be used to develop occupational health care practices and support leadership. The results highlighted the importance of managers and leadership regarding workplace culture. The employer should invest in the training of occupational health nurses, especially regarding business skills, so that job criteria do not conflict with the level of competence of the nurses. By clarifying multi-professional teamwork and raising awareness between professional groups, the quality and impact of occupational health care customer work can be improved.
Keywords: workplace culture, occupational health care.
.