"Eihän se ikinä kivalta tunnu": Varhaiskasvatuksen työntekijöiden työväkivaltakokemuksia
Saksala, Nea; Turpeinen, Saana (2020)
Saksala, Nea
Turpeinen, Saana
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002172126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002172126
Tiivistelmä
Työväkivalta on herkkyytensä vuoksi vaiettu aihe, josta on tärkeää puhua, sillä kenenkään ei pitäisi joutua sen uhriksi. Viimeaikaiset tutkimustulokset ovat osoittaneet erityisesti lasten taholta ilmenevän fyysisen väkivallan aikuisia kohtaan lisääntyneen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten työväkivalta näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ja millaista työväkivaltaa varhaiskasvatuksen työntekijät ovat kokeneet.
Ensimmäinen tutkimuskysymys onkin ”Millaista työväkivaltaa varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat?”. Sen alakysymyksenä on ”Kenen taholta työväkivaltaa koetaan?”. Toinen tutkimuskysymys ”Millaiseksi varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat työväkivallan?” auttaa selvittämään, onko työväkivallalla pidempiaikaisia vaikutuksia esimerkiksi yksilön työhyvinvointiin ja millaisia tunteita sen kokeminen heissä herättää. Tutkimuksen teoriataustassa syvennytään työväkivallan ilmenemismuotoihin varhaiskasvatuksessa sekä aiempiin tutkimuksiin aiheeseen liittyen. Teoriaosuus on jaoteltu fyysisen ja henkisen työväkivallan alalukuihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui 151 varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla e-kyselylomakkeella lokakuussa 2019 varhaiskasvatuksen työntekijöiden Facebook-ryhmässä (Varhaiskasvattajan materiaalipankki). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25- ohjelmalla. Analyysi tehtiin kuvailevia tunnuslukuja, ristiintaulukointia sekä Khin neliö -testiä käyttämällä. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisen teemoittelun avulla, eli etsimällä avoimista vastauksista keskeisiä aihepiirejä. Tässä käytettiin apuna koodausta, eli hyödynnettiin eri värejä ja alleviivauksia etsittäessä teemoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että työväkivaltaa koetaan varhaiskasvatuksessa hyvin monitahoisesti ja eri tavoin. Fyysistä väkivaltaa esiintyi henkistä väkivaltaa enemmän. Fyysistä väkivaltaa koettiin lasten taholta, kun taas henkistä väkivaltaa niin lasten, lasten vanhempien kuin kollegoidenkin taholta. Koetun työväkivallan vaikutukset aiheuttivat vastaajissa hyvin voimakkaita tunteita. Työväkivallan aiheuttamat välittömät tunteet ja pidempiaikaiset seuraukset olivat negatiivisia. Vastaajien asenteet koettua työväkivaltaa kohtaan vaihtelivat tilanteeseen alistuneista sen jyrkästi kieltäviin.
Ensimmäinen tutkimuskysymys onkin ”Millaista työväkivaltaa varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat?”. Sen alakysymyksenä on ”Kenen taholta työväkivaltaa koetaan?”. Toinen tutkimuskysymys ”Millaiseksi varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat työväkivallan?” auttaa selvittämään, onko työväkivallalla pidempiaikaisia vaikutuksia esimerkiksi yksilön työhyvinvointiin ja millaisia tunteita sen kokeminen heissä herättää. Tutkimuksen teoriataustassa syvennytään työväkivallan ilmenemismuotoihin varhaiskasvatuksessa sekä aiempiin tutkimuksiin aiheeseen liittyen. Teoriaosuus on jaoteltu fyysisen ja henkisen työväkivallan alalukuihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui 151 varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla e-kyselylomakkeella lokakuussa 2019 varhaiskasvatuksen työntekijöiden Facebook-ryhmässä (Varhaiskasvattajan materiaalipankki). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25- ohjelmalla. Analyysi tehtiin kuvailevia tunnuslukuja, ristiintaulukointia sekä Khin neliö -testiä käyttämällä. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisen teemoittelun avulla, eli etsimällä avoimista vastauksista keskeisiä aihepiirejä. Tässä käytettiin apuna koodausta, eli hyödynnettiin eri värejä ja alleviivauksia etsittäessä teemoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että työväkivaltaa koetaan varhaiskasvatuksessa hyvin monitahoisesti ja eri tavoin. Fyysistä väkivaltaa esiintyi henkistä väkivaltaa enemmän. Fyysistä väkivaltaa koettiin lasten taholta, kun taas henkistä väkivaltaa niin lasten, lasten vanhempien kuin kollegoidenkin taholta. Koetun työväkivallan vaikutukset aiheuttivat vastaajissa hyvin voimakkaita tunteita. Työväkivallan aiheuttamat välittömät tunteet ja pidempiaikaiset seuraukset olivat negatiivisia. Vastaajien asenteet koettua työväkivaltaa kohtaan vaihtelivat tilanteeseen alistuneista sen jyrkästi kieltäviin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5755]