Pieni koulu viihtyisänä oppimisympäristönä : 6. –luokkalaisten ajatuksia opiskelusta kyläkoulussa ja yhdysluokassa
Laukkanen, Topi (2020)
Laukkanen, Topi
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002142080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002142080
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää erään pienen alakoulun 6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia kyläkoulussa opiskelusta ja ajatuksia yläkouluun siirtymisestä. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää pienessä kyläkoulussa opiskelevien oppilaiden ajatuksia ja löytää mahdollisesti kouluviihtyvyyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja yhteisöllisyyden muodostumiseen liittyviä näkemyksiä, jotka aikaisempien tutkimusten mukaan ovat kyläkoulussa opiskelun vahvoja puolia.
Lisäksi tutkimus pyrki kartoittamaan oppilaiden ajatuksia yläkouluun siirtymisestä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kyläkoulun kaikkia 6. -luokkalaisia oppilaita, joita koulussa on yhteensä seitsemän. Haastatteluun osallistuneet oppilaat ovat opiskelleet koko alakoulun kyseisessä koulussa ja näin ollen kaikki vuosiluokat yhdysluokkaopetuksessa.
Kyläkoulut ovat uhanalaisia, Suomessa asumisen keskittyminen isoihin kaupunkikeskittymiin vähentää pienten koulujen määrää myös tulevaisuudessa. Pieniä kouluja on lakkautettu jo vuosien ajan säästötoimenpiteenä ja opetusta on pyritty järjestämään isommissa yksiköissä. Tästä huolimatta yhdysluokkaopetus ja pienemmät oppimisen yksiköt ovat nousemassa vaihtoehdoksi opetusta ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä mietittäessä. Tämä tutkimus kertoo yhden kyläkoulun oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia kyläkoulussa opiskelusta.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat pitivät kyläkoulua mukavana ja viihtyisänä opiskeluympäristönä. Erityisesti vastauksissa nousi tiiviit kaverisuhteet koko koulun kesken, kaikki ovat kavereita keskenään. Myös aikaisempien tutkimusten mukaan kyläkoulujen vaikutus sosiaalisten suhteiden kehittymiseen on ollut vahvaa. Lisäksi kyläkoulun sijainti oppilaiden elinympäristön läheisyydessä nähtiin tärkeänä niin koulumatkan kuin sosiaalisten suhteiden luomisen kannalta.
Kysyttäessä haastateltavilta yhdysluokkaopetuksesta, vastauksissa nousi esiin sekä myönteisiä että kielteisiä piirteitä. Myönteisinä piirteinä nähtiin oppiminen itsenäiseen työskentelyyn ja eri-ikäisopetuksen hyödyt, joista erityisesti opetuksen kertaavaa ja tulevaisuuteen kurkistavaa piirrettä nostettiin esiin. Sen sijaan kielteisenä oppilaat näkivät toisinaan yhdysluokkaopetuksen aiheuttaman sekavuuden luokassa. Opettajan opettaessa eri-ikäisiä oppilaita avun odottaminen ja sekavuus siitä, mikä asia koskee itseä, tuli esiin lähes kaikilla vastaajilla.
Lisäksi tutkimus pyrki kartoittamaan oppilaiden ajatuksia yläkouluun siirtymisestä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kyläkoulun kaikkia 6. -luokkalaisia oppilaita, joita koulussa on yhteensä seitsemän. Haastatteluun osallistuneet oppilaat ovat opiskelleet koko alakoulun kyseisessä koulussa ja näin ollen kaikki vuosiluokat yhdysluokkaopetuksessa.
Kyläkoulut ovat uhanalaisia, Suomessa asumisen keskittyminen isoihin kaupunkikeskittymiin vähentää pienten koulujen määrää myös tulevaisuudessa. Pieniä kouluja on lakkautettu jo vuosien ajan säästötoimenpiteenä ja opetusta on pyritty järjestämään isommissa yksiköissä. Tästä huolimatta yhdysluokkaopetus ja pienemmät oppimisen yksiköt ovat nousemassa vaihtoehdoksi opetusta ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä mietittäessä. Tämä tutkimus kertoo yhden kyläkoulun oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia kyläkoulussa opiskelusta.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat pitivät kyläkoulua mukavana ja viihtyisänä opiskeluympäristönä. Erityisesti vastauksissa nousi tiiviit kaverisuhteet koko koulun kesken, kaikki ovat kavereita keskenään. Myös aikaisempien tutkimusten mukaan kyläkoulujen vaikutus sosiaalisten suhteiden kehittymiseen on ollut vahvaa. Lisäksi kyläkoulun sijainti oppilaiden elinympäristön läheisyydessä nähtiin tärkeänä niin koulumatkan kuin sosiaalisten suhteiden luomisen kannalta.
Kysyttäessä haastateltavilta yhdysluokkaopetuksesta, vastauksissa nousi esiin sekä myönteisiä että kielteisiä piirteitä. Myönteisinä piirteinä nähtiin oppiminen itsenäiseen työskentelyyn ja eri-ikäisopetuksen hyödyt, joista erityisesti opetuksen kertaavaa ja tulevaisuuteen kurkistavaa piirrettä nostettiin esiin. Sen sijaan kielteisenä oppilaat näkivät toisinaan yhdysluokkaopetuksen aiheuttaman sekavuuden luokassa. Opettajan opettaessa eri-ikäisiä oppilaita avun odottaminen ja sekavuus siitä, mikä asia koskee itseä, tuli esiin lähes kaikilla vastaajilla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]