Esiopetuksen opettajan opas osallisuuden kehittäjänä ; Analyysi Kummaa Esiopetus opettajan oppaasta
Ruusunoksa, Aleksina (2020)
Ruusunoksa, Aleksina
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002071952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002071952
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan yhtä esiopetuksessa käytettävää opettajan oppaan tehtävien osallistavuutta. Tutkittava opettajan opas on Lastenkeskuksen Kummaa esiopetus (2019). Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa oppaassa olevien tehtävien osallisuuden astetta. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään osallisuuteen Esiopetuksen suunnitelman perusteissa (2014).
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sisällönanalyysia. Tutkimuksessa sisällönanalyysi on teorialähtöistä. Teoriana on käytetty Hartin vuonna 1992 luomaa osallisuuden valtaistumisen astetta. Hän loi tälle teorialle kahdeksan askelmaiset osallisuuden tikapuut. Tutkimus on tuotettu luokittelemalla oppaassa olleita tehtäviä osallisuuden tikapuiden askelmiin.
Tutkittavassa teoksessa osallisuuden ylimpään askelmaan ei yltänyt yksikään tehtävä. Sen sijaan osattomuuden askelmalle luokittui 42% prosenttia tehtävistä. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) osallisuutta pidetään tärkeänä ja siinä kehotetaan suunnittelemaan toiminnat ja lukuvuosi yhdessä lasten kanssa. Vaikka osallisuus koetaan tänä päivänä tärkeäksi se ei kuitenkaan näyttäydy kovin merkityksellisenä opettajan oppaassa. Jatko tutkimuksena olisi mielenkiintoista nähdä, miten tätä kirjasarjaa käytetään käytännössä, ja nouseeko osallisuus suurempaan rooliin.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sisällönanalyysia. Tutkimuksessa sisällönanalyysi on teorialähtöistä. Teoriana on käytetty Hartin vuonna 1992 luomaa osallisuuden valtaistumisen astetta. Hän loi tälle teorialle kahdeksan askelmaiset osallisuuden tikapuut. Tutkimus on tuotettu luokittelemalla oppaassa olleita tehtäviä osallisuuden tikapuiden askelmiin.
Tutkittavassa teoksessa osallisuuden ylimpään askelmaan ei yltänyt yksikään tehtävä. Sen sijaan osattomuuden askelmalle luokittui 42% prosenttia tehtävistä. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) osallisuutta pidetään tärkeänä ja siinä kehotetaan suunnittelemaan toiminnat ja lukuvuosi yhdessä lasten kanssa. Vaikka osallisuus koetaan tänä päivänä tärkeäksi se ei kuitenkaan näyttäydy kovin merkityksellisenä opettajan oppaassa. Jatko tutkimuksena olisi mielenkiintoista nähdä, miten tätä kirjasarjaa käytetään käytännössä, ja nouseeko osallisuus suurempaan rooliin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]