Global Discourses in Domestic Politics: Coping with Economic Crisis in Portugal and Spain
Pi Ferrer, Laia (2020)
Pi Ferrer, Laia
Tampere University
2020
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1478-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1478-1
Tiivistelmä
On olemassa runsaasti tutkimusta, joka tarjoaa hyödyllisen yleiskatsauksen hallinnan monimuotoisuuteen globaalissa maailmassa. Tutkimuksen kentällä jaetaan ymmärrys siitä, että ei ole olemassa hierarkkisia valtarakenteita, jotka ohjaisivat kansallisvaltioita samaan suuntaan. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että kansalliset politiikat ovat keskinäisriippuvaisia ja, että ne seuraavat samoja kehityslinjoja. Miten on siis selitettävissä, että kansallisvaltiot päätyvät samankaltaisiin politiikan ratkaisuihin, vaikkei siihen olisi olemassa mitään ulkoista pakotetta? Uusinstitutionalistinen tutkimusperinne on selittänyt politiikoiden samankaltaisuutta globaalien ideoiden, mallien ja diskurssien leviämisellä. Tässä ajattelussa kansallisia poliittisia päättäjiä pidetään usein intressittöminä toimijoina, jotka seuraavat politiikan globaaleja muoteja ja ideoita. Se, millaisten mekanismien kautta tällainen globaalien diskurssien ja ideoiden paikallinen omaksuminen tapahtuu, ei ole saanut juurikaan huomiota.
Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan edellä esitettyihin kysymyksiin tarkastelemalla vuoden 2008 talouskriisiä ja sen ympärillä käytyä kansallista poliittista keskustelua. Väitöskirjassa lähdetään oletuksesta, että koska kriisin vaikutukset olivat monilta osin globaaleja, myös kriisiin kytkeytyneet puhetavat, reaktiot, julkilausutut selitykset ja ehdotetut ratkaisut olivat globaaleja. Toisin sanoen kriisistä käyty poliittinen keskustelu ei tapahtunut kansallisessa tyhjiössä vaan globaalissa kehyksessä. Mutta miten näitä globaaleja puhetapoja ja ideoita hyödynnettiin neuvoteltaessa kansallisista politiikoista talouskriisin aikana?
Vastatakseen näihin kysymyksiin, tämä väitöskirja tutkii globaaleja kriisidiskursseja. Nämä diskurssit ymmärretään paitsi puheeksi myös kriisiin kytkeytyväksi tiedoksi ja toiminnaksi. Tässä työssä kriisidiskursseja lähestytään alhaalta ylöspäin tarkastelemalla niitä mekanismeja, joiden kautta niistä tuli osa kansallista politiikkaa ja tekijöitä, jotka laukaisivat niiden käytön paikallisesti. Teoreettisesti tutkimus pohjautuu diskursiivisen institutionalismin ja episteemisen hallinnan perinteisiin. Empiirinen analyysi keskittyy kriisidiskurssin keskeisiin elementteihin, niiden leviämiseen ja siihen, miten näitä elementtejä hyödynnettiin osana Portugalin ja Espanjan parlamentti- ja mediakeskusteluja. Empiirisen analyysin tulokset esitellään väitöskirjan neljässä tutkimusartikkelissa.
Artikkeli I analysoi sitä, kuinka muihin maihin viitattiin keskusteltaessa kansallisista politiikoista talouskriisin aikana. Artikkeli II tarkastelee sitä, miten globaaliksi iskusanaksi muodostunutta käsitettä budjettikuri tai kuripolitiikka (englanniksi austerity) hyödynnettiin osana kansallisia poliittisia neuvotteluita. Artikkeli III tutkii sitä, kuinka kansainvälisten lainanantajien eli Troikan interventiosta keskusteltiin Portugalissa. Artikkeli IV analysoi sitä, kuinka Euroopan Unionin uudesta talouspolitiikan koordinaatiotyökalusta, nimeltään European Semester, on tehty selkoa kansallisessa poliittisessa päätöksenteossa.
Kaikkien osatutkimusten empiirisessä analyysissä on hyödynnetty sekä laadullisen että määrällisen analyysin työkaluja. Määrällisistä metodeista tämä tutkimus käyttää sisällön analyysiä ja frekvenssiesiintymien laskentaa selvittääkseen missä määrin globaalin kriisidiskurssin elementit olivat osa kansallista politiikkaa ja kuinka niitä hyödynnettiin. Laadullisista menetelmistä tämä tutkimus käyttää diskurssianalyysiä ja retoriikan analyysin välineitä analysoidakseen, kuinka globaaleja kriisidiskursseja hyödynnettiin kansallisessa poliittisessa argumentaatiossa, oikeuttamassa poliittisia ratkaisuja ja markkinoitaessa erilaisia poliittisia ideoita paikalliseen kontekstiin.
Empiiristen analyysien pohjalta on muotoiltavissa kolme tutkimuksen päätulosta. Ensiksi, erilaiset tavat konstruoida referenssimaat kansallisissa konteksteissa talouskriisin aikana selittyvät ensisijaisesti sillä, kuinka nämä maat asemoivat itsensä osaksi Eurooppaa ja eurooppalaista yhteisöä. Kussakin kansallisessa kontekstissa on ymmärrys siitä referenssimaiden joukosta, johon oma maa kuluu. Tästä syystä näihin maihin viittaaminen on poliittisesti hyväksyttävää ja tehokasta tehtäessä selkoa oman maan talouden tilasta suhteessa muihin järjestelmiin sekä mahdollisista uusista politiikan ratkaisuista. Toiseksi, tutkimus osoittaa, että maan kulloinenkin taloudellinen tila ei yksin selitä sitä, että poliittisissa keskusteluissa aletaan hyödyntää globaalia kuripolitiikan käsitettä. Päinvastoin, kun budjettikuri oli muodostunut globaaliksi politiikan muotisanaksi, toimijat kansallisissa konteksteissa tarttuivat tähän termiin ja hyödynsivät sitä pyrkimyksissään ajaa erilaisia budjettikuriin tähtääviä politiikan uudistuksia. Kolmanneksi tutkimus esittää, että kansainväliset organisaatiot eivät ole todellisia toimijoita kansallisessa poliittisessa päätöksenteossa edes silloin, kun maa on pakkotoimenpiteiden kohteena. Kansainvälisillä organisaatioilla oli rooli kansallisissa konteksteissa talouskriisin aikana, mutta tämä rooli toteutui kansallisten poliittisten kädenvääntöjen ja neuvotteluiden kautta. Näissä neuvotteluissa politiikkaan vaikuttamaan pyrkivät toimijat viittasivat kyseisiin organisaatioihin argumentoinnissaan. Juuri poliittisissa kenttäkamppailuissa erilaiset toimijat kotouttivat organisaatioiden asettamat ehdot ja ideat osaksi kansallista politiikkaa. Kansalliset toimijat viittasivat strategisesti kansainvälisten organisaatioiden markkinoimiin globaaleihin ideoihin ja muiden maiden politiikkoihin myös tulkitessaan kansainvälisiä suosituksia ja toimenpidevaatimuksia, joita kansallisvaltioiden oletettiin noudattavan. Toisin sanoen globaaleja diskursseja hyödynnettiin resursseina tai aseina tehtäessä selkoa kutakin maata koettelevasta talouskriisistä, siihen kytkeytyneistä ongelmista ja tavoiteltavista politiikan ratkaisuista. Globaaleja kriisidiskursseja hyödynnettiin strategisesti ja päämäärähakuisesti oikeutettaessa erilaisia kansallisia säästötoimenpiteitä ja epämukavia uudistuksia, kuten säästöpolitiikkaa.
Tämä väitöskirja lisää teoreettista ymmärrystä niistä mekanismeista, joiden kautta toimijat eri kansallisvaltioissa soveltavat ja hyödyntävät globaaleja politiikan diskursseja. Vaikka kansallinen päätöksenteko saisi vaikutteita globaaleista kriisidiskursseista, se ei tarkoita, että kansalliset poliittiset päättäjät olisivat passiivisia näiden diskurssien edessä. Päinvastoin. Kuten väitöskirjan osajulkaisut ovat osoittaneet, kansalliset toimijat pyrkivät aktiivisesti hyödyntämään näitä diskursseja pyrkiessään edistämään omia poliittisia intressejään ja näkemyksiään. Tästä syystä politiikkojen globalisoitumisen sijaan olisikin mielekkäämpää puhua politiikkojen samantahtisuudesta. Kansallisvaltiot seuraavat ja reagoivat samanaikaisesti globaaleihin politiikan muoteihin, mutta säilyttävät silti etäisyyden toisiinsa. Vaikka eri ideat, ulkoiset mallit ja kansainväliset suositukset ja jopa kansallisvaltioille asetetut ehdot leviävät maailmanlaajuisesti, niiden tulkinta ja sitä kautta kotouttaminen tapahtuu aina kansallisissa konteksteissa.
Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan edellä esitettyihin kysymyksiin tarkastelemalla vuoden 2008 talouskriisiä ja sen ympärillä käytyä kansallista poliittista keskustelua. Väitöskirjassa lähdetään oletuksesta, että koska kriisin vaikutukset olivat monilta osin globaaleja, myös kriisiin kytkeytyneet puhetavat, reaktiot, julkilausutut selitykset ja ehdotetut ratkaisut olivat globaaleja. Toisin sanoen kriisistä käyty poliittinen keskustelu ei tapahtunut kansallisessa tyhjiössä vaan globaalissa kehyksessä. Mutta miten näitä globaaleja puhetapoja ja ideoita hyödynnettiin neuvoteltaessa kansallisista politiikoista talouskriisin aikana?
Vastatakseen näihin kysymyksiin, tämä väitöskirja tutkii globaaleja kriisidiskursseja. Nämä diskurssit ymmärretään paitsi puheeksi myös kriisiin kytkeytyväksi tiedoksi ja toiminnaksi. Tässä työssä kriisidiskursseja lähestytään alhaalta ylöspäin tarkastelemalla niitä mekanismeja, joiden kautta niistä tuli osa kansallista politiikkaa ja tekijöitä, jotka laukaisivat niiden käytön paikallisesti. Teoreettisesti tutkimus pohjautuu diskursiivisen institutionalismin ja episteemisen hallinnan perinteisiin. Empiirinen analyysi keskittyy kriisidiskurssin keskeisiin elementteihin, niiden leviämiseen ja siihen, miten näitä elementtejä hyödynnettiin osana Portugalin ja Espanjan parlamentti- ja mediakeskusteluja. Empiirisen analyysin tulokset esitellään väitöskirjan neljässä tutkimusartikkelissa.
Artikkeli I analysoi sitä, kuinka muihin maihin viitattiin keskusteltaessa kansallisista politiikoista talouskriisin aikana. Artikkeli II tarkastelee sitä, miten globaaliksi iskusanaksi muodostunutta käsitettä budjettikuri tai kuripolitiikka (englanniksi austerity) hyödynnettiin osana kansallisia poliittisia neuvotteluita. Artikkeli III tutkii sitä, kuinka kansainvälisten lainanantajien eli Troikan interventiosta keskusteltiin Portugalissa. Artikkeli IV analysoi sitä, kuinka Euroopan Unionin uudesta talouspolitiikan koordinaatiotyökalusta, nimeltään European Semester, on tehty selkoa kansallisessa poliittisessa päätöksenteossa.
Kaikkien osatutkimusten empiirisessä analyysissä on hyödynnetty sekä laadullisen että määrällisen analyysin työkaluja. Määrällisistä metodeista tämä tutkimus käyttää sisällön analyysiä ja frekvenssiesiintymien laskentaa selvittääkseen missä määrin globaalin kriisidiskurssin elementit olivat osa kansallista politiikkaa ja kuinka niitä hyödynnettiin. Laadullisista menetelmistä tämä tutkimus käyttää diskurssianalyysiä ja retoriikan analyysin välineitä analysoidakseen, kuinka globaaleja kriisidiskursseja hyödynnettiin kansallisessa poliittisessa argumentaatiossa, oikeuttamassa poliittisia ratkaisuja ja markkinoitaessa erilaisia poliittisia ideoita paikalliseen kontekstiin.
Empiiristen analyysien pohjalta on muotoiltavissa kolme tutkimuksen päätulosta. Ensiksi, erilaiset tavat konstruoida referenssimaat kansallisissa konteksteissa talouskriisin aikana selittyvät ensisijaisesti sillä, kuinka nämä maat asemoivat itsensä osaksi Eurooppaa ja eurooppalaista yhteisöä. Kussakin kansallisessa kontekstissa on ymmärrys siitä referenssimaiden joukosta, johon oma maa kuluu. Tästä syystä näihin maihin viittaaminen on poliittisesti hyväksyttävää ja tehokasta tehtäessä selkoa oman maan talouden tilasta suhteessa muihin järjestelmiin sekä mahdollisista uusista politiikan ratkaisuista. Toiseksi, tutkimus osoittaa, että maan kulloinenkin taloudellinen tila ei yksin selitä sitä, että poliittisissa keskusteluissa aletaan hyödyntää globaalia kuripolitiikan käsitettä. Päinvastoin, kun budjettikuri oli muodostunut globaaliksi politiikan muotisanaksi, toimijat kansallisissa konteksteissa tarttuivat tähän termiin ja hyödynsivät sitä pyrkimyksissään ajaa erilaisia budjettikuriin tähtääviä politiikan uudistuksia. Kolmanneksi tutkimus esittää, että kansainväliset organisaatiot eivät ole todellisia toimijoita kansallisessa poliittisessa päätöksenteossa edes silloin, kun maa on pakkotoimenpiteiden kohteena. Kansainvälisillä organisaatioilla oli rooli kansallisissa konteksteissa talouskriisin aikana, mutta tämä rooli toteutui kansallisten poliittisten kädenvääntöjen ja neuvotteluiden kautta. Näissä neuvotteluissa politiikkaan vaikuttamaan pyrkivät toimijat viittasivat kyseisiin organisaatioihin argumentoinnissaan. Juuri poliittisissa kenttäkamppailuissa erilaiset toimijat kotouttivat organisaatioiden asettamat ehdot ja ideat osaksi kansallista politiikkaa. Kansalliset toimijat viittasivat strategisesti kansainvälisten organisaatioiden markkinoimiin globaaleihin ideoihin ja muiden maiden politiikkoihin myös tulkitessaan kansainvälisiä suosituksia ja toimenpidevaatimuksia, joita kansallisvaltioiden oletettiin noudattavan. Toisin sanoen globaaleja diskursseja hyödynnettiin resursseina tai aseina tehtäessä selkoa kutakin maata koettelevasta talouskriisistä, siihen kytkeytyneistä ongelmista ja tavoiteltavista politiikan ratkaisuista. Globaaleja kriisidiskursseja hyödynnettiin strategisesti ja päämäärähakuisesti oikeutettaessa erilaisia kansallisia säästötoimenpiteitä ja epämukavia uudistuksia, kuten säästöpolitiikkaa.
Tämä väitöskirja lisää teoreettista ymmärrystä niistä mekanismeista, joiden kautta toimijat eri kansallisvaltioissa soveltavat ja hyödyntävät globaaleja politiikan diskursseja. Vaikka kansallinen päätöksenteko saisi vaikutteita globaaleista kriisidiskursseista, se ei tarkoita, että kansalliset poliittiset päättäjät olisivat passiivisia näiden diskurssien edessä. Päinvastoin. Kuten väitöskirjan osajulkaisut ovat osoittaneet, kansalliset toimijat pyrkivät aktiivisesti hyödyntämään näitä diskursseja pyrkiessään edistämään omia poliittisia intressejään ja näkemyksiään. Tästä syystä politiikkojen globalisoitumisen sijaan olisikin mielekkäämpää puhua politiikkojen samantahtisuudesta. Kansallisvaltiot seuraavat ja reagoivat samanaikaisesti globaaleihin politiikan muoteihin, mutta säilyttävät silti etäisyyden toisiinsa. Vaikka eri ideat, ulkoiset mallit ja kansainväliset suositukset ja jopa kansallisvaltioille asetetut ehdot leviävät maailmanlaajuisesti, niiden tulkinta ja sitä kautta kotouttaminen tapahtuu aina kansallisissa konteksteissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]