Tinder parinmuodostussovelluksena ja liiketoimintamallina
Trux, Mai (2020)
Trux, Mai
2020
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002051882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202002051882
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdytään nettideittailun mobiilisovellukseen Tinderiin sekä parinmuodostussovelluksena että liiketoimintamallina. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tuodaan yhteen nettideittailuun ja parinmuodostukseen liittyviä keskusteluja. Ilmiötä valotetaan käyttäjien motiivien, parinmuodostuksen kontekstien, palveluntarjoajan liiketoiminnan ja parinmuodostusalgoritmin osalta.
Julkisesta keskustelusta poiketen Tinderin käyttö näyttäytyy moniulotteisena. Sen sijaan, Tinderiä kohtaan tunnettu epäluulo osoittautuu algoritmiliiketoiminnan läpinäkymättömyyden osalta aiheelliseksi. Käyttäjälle ei ole selvää, mikä on myytävä tuote ja millä ehdoin hän luovuttaa yksityistietonsa yrityksen haltuun.
Julkisesta keskustelusta poiketen Tinderin käyttö näyttäytyy moniulotteisena. Sen sijaan, Tinderiä kohtaan tunnettu epäluulo osoittautuu algoritmiliiketoiminnan läpinäkymättömyyden osalta aiheelliseksi. Käyttäjälle ei ole selvää, mikä on myytävä tuote ja millä ehdoin hän luovuttaa yksityistietonsa yrityksen haltuun.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8314]