"Huumori on huikea, mutta haastava laji kasvatustyössä": Peruskoulun opettajien näkemyksiä huumorin käytöstä opettajan työssä
Salo, Ronja (2020)
Salo, Ronja
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001301690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001301690
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun opettajien näkemyksiä huumorin käytöstä opettajan työssä. Aiempien tutkimusten mukaan opettajan käyttämä huumori parantaa oppilaiden koulumenestystä, mutta tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään huumorin käytön muita ulottuvuuksia opettajan työssä. Huumorin käytöstä on hyötyä myös opettajalle, sillä se on tärkeä selviytymiskeino etenkin työuran alussa.
Hyödynnän tutkimuksessani sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Keräsin aineistoni lokakuussa 2019 Google Forms -kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi kysymyksiä koskien vastaajan taustatekijöitä, kuten sukupuolta ja opetusastetta, sekä huumorin käyttöä. Osa kysymyksistä oli monivalintaa ja loput olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen vastasi 42 eteläsuomalaisten ja pohjanmaalaisten ala-, ylä- tai yhtenäiskoulujen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Selvitin peruskoulun opettajien näkemyksiä huumorin käytöstä heidän työssään seuraavien kysymysten avulla: miksi peruskoulun opettajat käyttävät huumoria, minkälaista huumoria he käyttävät sekä millaisissa tilanteissa he eivät missään nimessä käyttäisi huumoria.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää huumorin määritelmän kolmen eri teorian avulla, lapsen huumorintajun kehityksen vaiheet Piaget’n teoriaan pohjaten sekä kuvauksia huumorin eri muodoista.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat käyttävät huumoria keventääkseen ilmapiiriä sekä sen takia, että se kuuluu vastaajan persoonaan muutenkin. Opettajat käyttävät opettajan ja oppilaan välistä huumoria sekä opettajaan itseensä tai hänen lähipiiriinsä kohdistuvaa huumoria. Tilannehuumori on tulosten mukaan vahvasti läsnä koulumaailmassa niin opettajan ja oppilaan välisessä huumorissa kuin opettajaan itseensä tai hänen lähipiiriinsä kohdistuvassa huumorissa. Opettajat eivät missään nimessä käyttäisi huumoria yksilöä nolaavissa tai loukkaavissa sekä vakavissa tilanteissa.
Hyödynnän tutkimuksessani sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Keräsin aineistoni lokakuussa 2019 Google Forms -kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi kysymyksiä koskien vastaajan taustatekijöitä, kuten sukupuolta ja opetusastetta, sekä huumorin käyttöä. Osa kysymyksistä oli monivalintaa ja loput olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen vastasi 42 eteläsuomalaisten ja pohjanmaalaisten ala-, ylä- tai yhtenäiskoulujen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Selvitin peruskoulun opettajien näkemyksiä huumorin käytöstä heidän työssään seuraavien kysymysten avulla: miksi peruskoulun opettajat käyttävät huumoria, minkälaista huumoria he käyttävät sekä millaisissa tilanteissa he eivät missään nimessä käyttäisi huumoria.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää huumorin määritelmän kolmen eri teorian avulla, lapsen huumorintajun kehityksen vaiheet Piaget’n teoriaan pohjaten sekä kuvauksia huumorin eri muodoista.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat käyttävät huumoria keventääkseen ilmapiiriä sekä sen takia, että se kuuluu vastaajan persoonaan muutenkin. Opettajat käyttävät opettajan ja oppilaan välistä huumoria sekä opettajaan itseensä tai hänen lähipiiriinsä kohdistuvaa huumoria. Tilannehuumori on tulosten mukaan vahvasti läsnä koulumaailmassa niin opettajan ja oppilaan välisessä huumorissa kuin opettajaan itseensä tai hänen lähipiiriinsä kohdistuvassa huumorissa. Opettajat eivät missään nimessä käyttäisi huumoria yksilöä nolaavissa tai loukkaavissa sekä vakavissa tilanteissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]