Päivälepo varhaiskasvatuksessa - kehysanalyyttinen tutkimus päivälepotilanteen vuorovaikutuksesta
Javanainen, Heidi (2020)
Javanainen, Heidi
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001301694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001301694
Tiivistelmä
Tämä tutkimus lähestyy varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta varhaiskasvatuksen opettajan vuorovaikutuksen näkökulmasta. Vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa on tutkittu varsin laajasti niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Sen sijaan varhaiskasvatuksen perustoimintoja ja erityisesti varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta on tutkittu vähemmän Suomessa. Varhaiskasvatuksen perustoimintojen ja myös päivälevon osuus varhaiskasvatuksessa on kuitenkin ajallisesti merkittävä, täten varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta on tarpeen tarkastella tutkimuksen keinoin. Tämä tutkimus syventyy kysymyksiin, millaisten kehysten kautta varhaiskasvatuksen opettajat puhuvat varhaiskasvatuksen päivälepotilanteesta sekä millaisia kehyksiä on löydettävissä varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen vuorovaikutusta tarkastelemalla. Tavoitteena on valottaa, millaiselta vuorovaikutus varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa näyttäytyy sekä millä tavalla varhaiskasvatuksen päivälepotilanteesta puhutaan.
Tutkimus on lähestymistavaltaan tapaustutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty marras-joulukuussa 2014. Aineisto koostuu kolmen varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista sekä varhaiskasvatuksen päivälepotilanteiden havainnoinneista. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty Puroilan (2002a, 2002b) muodostamaa sovellusta Goffmanin (1974) kehysanalyysistä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen päivälepotilanne näyttäytyy moniulotteisena tilanteena. Haastattelu- ja havainnointaineisto osoittaa, että varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta on mahdollista tarkastella useamman kehyksen kautta. Aineistosta on löydettävissä neljä kehystä: hallinnan kehys, hoidon kehys, käytännön kehys ja opetuksen kehys. Kehykset lomittuvat ja painottuvat tilanteissa eri tavoin. Tämän tutkimuksen perusteella sekä hallinnan että hoidon kehys korostuvat varhaiskasvatuksen opettajien toiminnassa varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa sekä heidän puhuessaan varhaiskasvatuksen päivälepotilanteesta. Sen sijaan opetuksen kehys näyttäytyy vain ohuesti varhaiskasvatuksen opettajien puhuessa päivälepotilanteesta. Hallinnan kehyksen korostuminen näkyy sekä haastattelu- että havainnointiaineistossa. Hallintaa toteutaan varhaiskasvatuksen päivälepotilanteissa niin sanallisesti kehotuksilla ja käskyillä kuin myös sanattomilla keinoilla. Hoidon kehys näyttäytyy varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa viivähdyksenomaisina kohtaamisina, joissa varhaiskasvatuksen opettaja koskettaa tai silittää lasta.
Tutkimus antaa tietoa varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen vuorovaikutuksesta. Samalla tutkimus haastaa pohtimaan, millaisena varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen vuorovaikutus näyttäytyy. Varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta on mahdollista tarkastella monenlaisista kehyksistä käsin. Tärkeää olisikin, että varhaiskasvatuksen opettajat olisivat tietoisia siitä, millä tavalla he varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa toimivat, ja miten he kohtaavat tilanteesa lapsia. Lisäksi tämän tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen pedagogiseen ulottuvuuteen olisi tarpeen kiinnittää huomiota.
Tutkimus on lähestymistavaltaan tapaustutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty marras-joulukuussa 2014. Aineisto koostuu kolmen varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista sekä varhaiskasvatuksen päivälepotilanteiden havainnoinneista. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty Puroilan (2002a, 2002b) muodostamaa sovellusta Goffmanin (1974) kehysanalyysistä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen päivälepotilanne näyttäytyy moniulotteisena tilanteena. Haastattelu- ja havainnointaineisto osoittaa, että varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta on mahdollista tarkastella useamman kehyksen kautta. Aineistosta on löydettävissä neljä kehystä: hallinnan kehys, hoidon kehys, käytännön kehys ja opetuksen kehys. Kehykset lomittuvat ja painottuvat tilanteissa eri tavoin. Tämän tutkimuksen perusteella sekä hallinnan että hoidon kehys korostuvat varhaiskasvatuksen opettajien toiminnassa varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa sekä heidän puhuessaan varhaiskasvatuksen päivälepotilanteesta. Sen sijaan opetuksen kehys näyttäytyy vain ohuesti varhaiskasvatuksen opettajien puhuessa päivälepotilanteesta. Hallinnan kehyksen korostuminen näkyy sekä haastattelu- että havainnointiaineistossa. Hallintaa toteutaan varhaiskasvatuksen päivälepotilanteissa niin sanallisesti kehotuksilla ja käskyillä kuin myös sanattomilla keinoilla. Hoidon kehys näyttäytyy varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa viivähdyksenomaisina kohtaamisina, joissa varhaiskasvatuksen opettaja koskettaa tai silittää lasta.
Tutkimus antaa tietoa varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen vuorovaikutuksesta. Samalla tutkimus haastaa pohtimaan, millaisena varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen vuorovaikutus näyttäytyy. Varhaiskasvatuksen päivälepotilannetta on mahdollista tarkastella monenlaisista kehyksistä käsin. Tärkeää olisikin, että varhaiskasvatuksen opettajat olisivat tietoisia siitä, millä tavalla he varhaiskasvatuksen päivälepotilanteessa toimivat, ja miten he kohtaavat tilanteesa lapsia. Lisäksi tämän tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen päivälepotilanteen pedagogiseen ulottuvuuteen olisi tarpeen kiinnittää huomiota.