Yrityskauppavalvonnan edellytykset Suomessa
Wiinamäki, Sakari (2020)
Wiinamäki, Sakari
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001291651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001291651
Tiivistelmä
Yrityskauppavalvonnalla tarkoitetaan kilpailuviranomaisen suorittamaa yrityskauppojen kilpailuvaikutusten arviointia. Sen tavoitteena on tunnistaa kilpailuongelmia sisältäviä yrityskauppoja, jotka toteutuessaan olennaisesti estäisivät terveen ja toimivan kilpailun toteutumista ja puuttua niihin ennakoivasti. Suomessa yrityskauppavalvonta-asioista vastaava viranomainen on Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Tutkielmassa analysoidaan kotimaisen yrityskauppavalvonnan edellytyksiä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta. Yrityskauppavalvontaa koskevan sääntelykokonaisuuden selkiyttämiseksi tutkielmassa avataan yrityskauppavalvonnan edellytysten lisäksi yrityskauppavalvonnan lähtökohtia ja käytännön toteutumista eli yrityskauppojen arviointia. Yrityskauppojen arviointi kilpailuvaikutusten selvittämiseksi on yrityskauppavalvonnan tehtävä, joten sitä koskevaa sääntelyä on perusteltua tutkia ja systematisoida.
Yrityskauppavalvonnan edellytykset liittyvät erityisesti kilpailulaissa säädettyihin liikevaihtorajoihin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kuitenkin toistuvasti ilmaissut huolensa siitä, että nämä yrityskauppavalvonnan soveltamisalaa määrittävät liikevaihtorajat ovat nykyisellään liian korkeat Suomessa. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto on vaatinut lakiin lisättäväksi erillistä säännöstä, joka oikeuttaisi sellaisten yrityskauppojen tutkimisen, jotka alittavat laissa säädetyt liikevaihtorajat ja eivät täten kuulu yrityskauppavalvonnan soveltamisalaan, mutta jotka kuitenkin sisältävät kilpailuongelmia ja siten estävät terveen ja toimivan kilpailun toteutumista. Kyseinen otto-oikeussäännös sisältyy yrityskauppavalvontasäännöksiin useassa muussa Euroopan maassa, kuten Pohjoismaissa Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa.
Tutkielmassa otetaan kantaa nykyisiin yrityskauppavalvonnan edellytyksiin ja esitetään perusteluita toisaalta niiden olemassaololle ja toisaalta niiden muutostarpeelle. Yrityskauppojen vaikutukset eivät kohdistu ainoastaan markkinoiden rakenteeseen ja muihin markkinatoimijoihin, vaan niillä voi usein olla vaikutusta myös kuluttajiin. Laajan vaikutusalueensa takia yrityskauppojen arvioinnin tulisikin olla mahdollisimman kattavaa. Tämän näkemyksen perusteella Kuluttaja- ja kilpailuviraston vaatimus yrityskauppavalvonnan edellytysten alentamisesta ja viraston toimivaltuuksien laajentamisesta on hyvin aiheellinen.
Tutkielmassa analysoidaan kotimaisen yrityskauppavalvonnan edellytyksiä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta. Yrityskauppavalvontaa koskevan sääntelykokonaisuuden selkiyttämiseksi tutkielmassa avataan yrityskauppavalvonnan edellytysten lisäksi yrityskauppavalvonnan lähtökohtia ja käytännön toteutumista eli yrityskauppojen arviointia. Yrityskauppojen arviointi kilpailuvaikutusten selvittämiseksi on yrityskauppavalvonnan tehtävä, joten sitä koskevaa sääntelyä on perusteltua tutkia ja systematisoida.
Yrityskauppavalvonnan edellytykset liittyvät erityisesti kilpailulaissa säädettyihin liikevaihtorajoihin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kuitenkin toistuvasti ilmaissut huolensa siitä, että nämä yrityskauppavalvonnan soveltamisalaa määrittävät liikevaihtorajat ovat nykyisellään liian korkeat Suomessa. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto on vaatinut lakiin lisättäväksi erillistä säännöstä, joka oikeuttaisi sellaisten yrityskauppojen tutkimisen, jotka alittavat laissa säädetyt liikevaihtorajat ja eivät täten kuulu yrityskauppavalvonnan soveltamisalaan, mutta jotka kuitenkin sisältävät kilpailuongelmia ja siten estävät terveen ja toimivan kilpailun toteutumista. Kyseinen otto-oikeussäännös sisältyy yrityskauppavalvontasäännöksiin useassa muussa Euroopan maassa, kuten Pohjoismaissa Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa.
Tutkielmassa otetaan kantaa nykyisiin yrityskauppavalvonnan edellytyksiin ja esitetään perusteluita toisaalta niiden olemassaololle ja toisaalta niiden muutostarpeelle. Yrityskauppojen vaikutukset eivät kohdistu ainoastaan markkinoiden rakenteeseen ja muihin markkinatoimijoihin, vaan niillä voi usein olla vaikutusta myös kuluttajiin. Laajan vaikutusalueensa takia yrityskauppojen arvioinnin tulisikin olla mahdollisimman kattavaa. Tämän näkemyksen perusteella Kuluttaja- ja kilpailuviraston vaatimus yrityskauppavalvonnan edellytysten alentamisesta ja viraston toimivaltuuksien laajentamisesta on hyvin aiheellinen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]