Keittiökeskusteluja Tšernobylista : Polyfoninen kerronta Svetlana Aleksijevitšin teoksessa Чернобыльская молитва
Sand, Hannele (2020)
Sand, Hannele
2020
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-20200127155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-20200127155
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani polyfonian eli moniäänisyyden ilmenemistä Svetlana Aleksijevitšin teoksen Чернобыльская молитва: Хроника будущего (1997/2019) kerronnassa. Lähestyn aihetta Mihail Bahtinin polyfonian määritelmän avulla. Sen mukaan polyfonian katsotaan toteutuvan, kun teoksessa kuuluvat äänet ovat keskenään tasa-arvoisessa ja dialogisessa suhteessa eikä mikään äänistä nouse teoksen ensisijaiseksi näkökulmaksi.
Tutkimuskysymykseni on, miten Чернобыльская молитва -teoksen kerronta rakentuu polyfonisesti. Lisäksi pohdin, täyttääkö teos polyfonian määritelmän sekä mitä vaikutuksia polyfonisella kerronnalla on teoksen tulkintaan. Muun muassa teoksen markkinoinnissa ja vastaanotossa sitä kutsutaan ”polyfoniseksi haastatteluromaaniksi” ja ”dokumentaariseksi yhteisöromaaniksi”, ensisijaisesti siksi, että sen aineisto koostuu useista sadoista haastatteluista. Nämä haastattelut Aleksijevitš on purkanut ”monologeiksi”, joissa yksittäiset henkilöt kertovat Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuteen liittyvistä kokemuksistaan sekä ”kuoroiksi”, joissa ilmenevää polyfoniaa analysoin narratologian me-kerronnan ja kollektiivisen kerronnan metodien avulla.
Tavoitteenani on osoittaa ne keinot ja kerronnan rakenteet, jotka ilmentävät teoksen polyfoniaa. Tarkastelen erityisesti kerronnan dialogisuutta, monisubjektisuutta sekä kontrapunktia eli näkökulmien välisiä ristiriitoja. Analysoin myös niitä kerronnan ongelmakohtia, jotka haastavat todistajakertomusten äänten autenttisuutta.
Keskeinen johtopäätökseni on, että ”monologeissa” keskenään tasa-arvoisten äänten itsenäisyys sekä eri näkökulmien välinen dialogi tuottavat kerronnan moniäänisyyttä. ”Kuoroissa” esiin nousevat me-kerronta sekä kollektiivinen kerronta edustavat laajempaa yhteisöllistä ääntä, joka tavoittelee virallisesta kerronnasta eroavien äänten kuulumista ja moniäänisyyttä Valko-Venäjällä sekä muualla venäjänkielisessä mediassa käydyssä diskurssissa.
Tutkimuskysymykseni on, miten Чернобыльская молитва -teoksen kerronta rakentuu polyfonisesti. Lisäksi pohdin, täyttääkö teos polyfonian määritelmän sekä mitä vaikutuksia polyfonisella kerronnalla on teoksen tulkintaan. Muun muassa teoksen markkinoinnissa ja vastaanotossa sitä kutsutaan ”polyfoniseksi haastatteluromaaniksi” ja ”dokumentaariseksi yhteisöromaaniksi”, ensisijaisesti siksi, että sen aineisto koostuu useista sadoista haastatteluista. Nämä haastattelut Aleksijevitš on purkanut ”monologeiksi”, joissa yksittäiset henkilöt kertovat Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuteen liittyvistä kokemuksistaan sekä ”kuoroiksi”, joissa ilmenevää polyfoniaa analysoin narratologian me-kerronnan ja kollektiivisen kerronnan metodien avulla.
Tavoitteenani on osoittaa ne keinot ja kerronnan rakenteet, jotka ilmentävät teoksen polyfoniaa. Tarkastelen erityisesti kerronnan dialogisuutta, monisubjektisuutta sekä kontrapunktia eli näkökulmien välisiä ristiriitoja. Analysoin myös niitä kerronnan ongelmakohtia, jotka haastavat todistajakertomusten äänten autenttisuutta.
Keskeinen johtopäätökseni on, että ”monologeissa” keskenään tasa-arvoisten äänten itsenäisyys sekä eri näkökulmien välinen dialogi tuottavat kerronnan moniäänisyyttä. ”Kuoroissa” esiin nousevat me-kerronta sekä kollektiivinen kerronta edustavat laajempaa yhteisöllistä ääntä, joka tavoittelee virallisesta kerronnasta eroavien äänten kuulumista ja moniäänisyyttä Valko-Venäjällä sekä muualla venäjänkielisessä mediassa käydyssä diskurssissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]