#primagliitaliani — Matteo Salvinin Instagram-viestinnässään toteuttamat vastakkainasettelut ja vastapuolen toiseuttaminen
Hiltunen, Nanni (2020)
Hiltunen, Nanni
2020
Politiikan tutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001301680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001301680
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee italialaisen Lega-puolueen puoluejohtaja Matteo Salvinin sosiaalisen median sovellus Instagramissa tapahtuvaa viestintää ja viestinnässä tuotettuja vastakkainasetteluja ja vastapuolen toiseuttamista. Tutkimukseni tavoitteena on tuottaa perusteltu kokonaisesitys Salvinin viestinnässään rakentamista representaatioista ”meistä” ja ”toisista” sekä representaatioiden rakentamiseen käytetyistä strategisista keinoista.
Tutkimukseni on kaksivaiheinen empiirinen tutkimus, jossa käytän tutkimusmenetelminä aineistolähtöistä representaatioanalyysiä, teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja semioottista kuva-analyysia. Tarkastelen myös viestinnässä hyödynnettyjä multimodaalisia elementtejä, kuten erilaisten fonttien ja hashtagien eli aihetunnisteiden käyttöä. Tutkimukseni pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä toimii Benjamin Moffittin teoria populismista poliittisena tyylinä sekä Teun A. van Dijkin ideologisen neliön malli. Lisäksi tarkastelen medialogiikan muutoksen ja politiikan henkilöitymisen vaikutuksia tutkimusilmiölleni. Aineistoni koostuu heinäkuussa 2019 Salvinin Instagramtilillä @matteosalviniofficial julkaistuista 417 julkaisusta ja niistä otetuista kuvankaappauksista.
Käsittelen aineistoani representaatioiden analyysin pohjalta luomieni seitsemän kategorian kautta, jotka ovat järjestyksessä: Salvini ainoana järjen äänenä politiikassa, Salvini kaikkien rakastamana johtajana; Salvini julkisen arvostelun uhrina; ahkerat, viattomat, yhteiskunnallista rooliaan kunniakkaasti hoitavat italialaiset; epärehellinen vasemmisto; sodan ja epäjärjestyksen Italiaan tuovat maahanmuuttajat ja romanit sekä vasemmiston kanssa liittoutunut Euroopan Unioni. Aineistosta nousseet representaatiot muodostavat johdonmukaisen ja selkeästi hahmotettavissa olevan kokonaisuuden, josta on ennen kaikkea nähtävissä Salvinin käyttämät toiseuttamisen ja polarisaation strategiat.
Aineistossa nousevaa vastapuolen toiseuttamista ja “me” vastaan “toiset” jaottelua toteutetaan pitkälti Teun van Dijkin ideologisen neliön mallin mukaisesti, jossa ”meidän” positiivisia ominaisuuksia pyritään korostamaan samalla kun negatiivisina pidettyjä piirteitä pyritään häivyttämään. Vastaavasti ”toisten” hyviä ominaisuuksia häivytetään ja huonoja piirteitä korostetaan. Mallissa määriteltyjä 25 strategista keinoa yllä kuvatun jaottelun tuottamiseksi hyödynnetään aineistossa jopa yllättävän paljon. Suurempaa osaa keinoista käytetään myös sekä oman että toisten ryhmän esittämisessä ja toistensa kanssa limittyen.
Tutkimuksen perusteella Salvini pyrkii viestinnällään luomaan ja ylläpitämään mielikuvia, jotka hänen seuraajansa voisivat omaksua uskottavina ja perusteltuina totuuksina ympäröivästä maailmasta. Hän rakentaa narratiivia kriisistä, jossa ahkerat ja viattomat italialaiset joutuvat tahtomattaan kärsimään, kun sodan ja epäjärjestyksen mukanaan tuovat maahanmuuttajat ja romanit tunkeutuvat hallitsemattomasti maahan. Lisäksi eliitin edustajana esitetty vasemmisto sekä sen kanssa liittoutunut Euroopan unioni eivät välitä kansan tarpeista, vaan toimivat jopa niiden vastaisesti. Itsestään Salvini luo kuvaa paitsi vahvana johtajana myös samaistuttavana naapurinmiehenä. Luomiensa narratiivin ja mielikuvien avulla Salvini oikeuttaa rasistisen retoriikkansa ja oman asemansa ”kansan johtajana”.
Tutkimukseni on kaksivaiheinen empiirinen tutkimus, jossa käytän tutkimusmenetelminä aineistolähtöistä representaatioanalyysiä, teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja semioottista kuva-analyysia. Tarkastelen myös viestinnässä hyödynnettyjä multimodaalisia elementtejä, kuten erilaisten fonttien ja hashtagien eli aihetunnisteiden käyttöä. Tutkimukseni pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä toimii Benjamin Moffittin teoria populismista poliittisena tyylinä sekä Teun A. van Dijkin ideologisen neliön malli. Lisäksi tarkastelen medialogiikan muutoksen ja politiikan henkilöitymisen vaikutuksia tutkimusilmiölleni. Aineistoni koostuu heinäkuussa 2019 Salvinin Instagramtilillä @matteosalviniofficial julkaistuista 417 julkaisusta ja niistä otetuista kuvankaappauksista.
Käsittelen aineistoani representaatioiden analyysin pohjalta luomieni seitsemän kategorian kautta, jotka ovat järjestyksessä: Salvini ainoana järjen äänenä politiikassa, Salvini kaikkien rakastamana johtajana; Salvini julkisen arvostelun uhrina; ahkerat, viattomat, yhteiskunnallista rooliaan kunniakkaasti hoitavat italialaiset; epärehellinen vasemmisto; sodan ja epäjärjestyksen Italiaan tuovat maahanmuuttajat ja romanit sekä vasemmiston kanssa liittoutunut Euroopan Unioni. Aineistosta nousseet representaatiot muodostavat johdonmukaisen ja selkeästi hahmotettavissa olevan kokonaisuuden, josta on ennen kaikkea nähtävissä Salvinin käyttämät toiseuttamisen ja polarisaation strategiat.
Aineistossa nousevaa vastapuolen toiseuttamista ja “me” vastaan “toiset” jaottelua toteutetaan pitkälti Teun van Dijkin ideologisen neliön mallin mukaisesti, jossa ”meidän” positiivisia ominaisuuksia pyritään korostamaan samalla kun negatiivisina pidettyjä piirteitä pyritään häivyttämään. Vastaavasti ”toisten” hyviä ominaisuuksia häivytetään ja huonoja piirteitä korostetaan. Mallissa määriteltyjä 25 strategista keinoa yllä kuvatun jaottelun tuottamiseksi hyödynnetään aineistossa jopa yllättävän paljon. Suurempaa osaa keinoista käytetään myös sekä oman että toisten ryhmän esittämisessä ja toistensa kanssa limittyen.
Tutkimuksen perusteella Salvini pyrkii viestinnällään luomaan ja ylläpitämään mielikuvia, jotka hänen seuraajansa voisivat omaksua uskottavina ja perusteltuina totuuksina ympäröivästä maailmasta. Hän rakentaa narratiivia kriisistä, jossa ahkerat ja viattomat italialaiset joutuvat tahtomattaan kärsimään, kun sodan ja epäjärjestyksen mukanaan tuovat maahanmuuttajat ja romanit tunkeutuvat hallitsemattomasti maahan. Lisäksi eliitin edustajana esitetty vasemmisto sekä sen kanssa liittoutunut Euroopan unioni eivät välitä kansan tarpeista, vaan toimivat jopa niiden vastaisesti. Itsestään Salvini luo kuvaa paitsi vahvana johtajana myös samaistuttavana naapurinmiehenä. Luomiensa narratiivin ja mielikuvien avulla Salvini oikeuttaa rasistisen retoriikkansa ja oman asemansa ”kansan johtajana”.