Opettajien kokemuksia moniammatillisista simulaatioista - haasteita ja myönteisiä asioita
Vanhatalo-Suonurmi, Tarja (2020)
Vanhatalo-Suonurmi, Tarja
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001281612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001281612
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen keinoin opettajien kokemuksia lääketieteen ja hoitotyön yhteisistä moniammatillisista simulaatioista. Lääketieteen ja hoitotyön opetukseen kuuluu luentoja, ryhmätöitä ja pienryhmäopetusta sekä tutorryhmissä työskentelyä ja simulaatioita, joissa yhdistyvät aiemmat teoreettiset tiedot sekä kliiniset taidot kokonaisvaltaiseen simuloidun potilaan hoitamiseen. Potilaana toimii joko korkean tason simulaationukke tai aito ihminen. Simulaatiolla pyritään mahdollistamaan opetukseen osallistuvien kokemuksellinen oppiminen todellisuutta muistuttavassa tilanteessa. Moniammatillisissa simulaatioissa toimivat sekä lääketieteen että hoitotyön opiskelijat yhdessä.
Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, millaisena opettajat kokevat oman tehtävänsä moniammatillisessa simulaatio-opetuksessa, millaisia haasteita ja myönteisiä asioita opettajat ovat kohdanneet sekä millaista tukea opettajat tuntevat tarvitsevansa moniammatillisten simulaatioiden toteuttamiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä opettajaa, joilla on kokemusta sekä oman opetusalansa että moniammatillisista lääketieteen ja hoitotyön yhteisistä simulaatioista.
Tutkimuksen aineiston perusteella muodostui kolme opettajan tehtäviä kuvaavaa pääluokkaa, joiden kautta aineistoa analysoitiin. Ensimmäinen pääluokka on oppimisen edellytysten luominen, mikä sisältää fyysisen ja sosiaalisen oppimisympäristön. Toinen pääluokka muodostui opettajan tehtävästä oppimisprosessin hallitsijana ja ohjaajana muuttuvassa simulaatio-opetustilanteessa sekä opiskelijan tukemisen simulaatioharjoituksen aikana. Moniammatillisuus opettajan ja opiskelijan näkökulmasta on kolmas pääluokka. Pääluokkia tarkasteltiin opettajan tehtävien ja roolin kautta sekä haasteiden ja myönteisten asioiden näkökulmasta. Tuen tarvetta tarkasteltiin oppimisprosessin hallinnan ja moniammatillisuuden kautta.
Keskeisenä asiana aineistosta nousi esiin opettajan monipuolinen ja dynaaminen tehtävä ja rooli moniammatillisten simulaatioiden suunnittelijasta toteuttajaan sekä luottamuksellisen oppimiskeskustelun vetäjään. Eniten tukea tarvitaan resurssien muodossa. Aineiston mukaan moniammatilliset simulaatiot ovat opettajien mielestä hyvä ja mielekäs tapa opettaa sekä tutustuttaa tulevia ammattilaisia toistensa työnkuvaan.
Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, millaisena opettajat kokevat oman tehtävänsä moniammatillisessa simulaatio-opetuksessa, millaisia haasteita ja myönteisiä asioita opettajat ovat kohdanneet sekä millaista tukea opettajat tuntevat tarvitsevansa moniammatillisten simulaatioiden toteuttamiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä opettajaa, joilla on kokemusta sekä oman opetusalansa että moniammatillisista lääketieteen ja hoitotyön yhteisistä simulaatioista.
Tutkimuksen aineiston perusteella muodostui kolme opettajan tehtäviä kuvaavaa pääluokkaa, joiden kautta aineistoa analysoitiin. Ensimmäinen pääluokka on oppimisen edellytysten luominen, mikä sisältää fyysisen ja sosiaalisen oppimisympäristön. Toinen pääluokka muodostui opettajan tehtävästä oppimisprosessin hallitsijana ja ohjaajana muuttuvassa simulaatio-opetustilanteessa sekä opiskelijan tukemisen simulaatioharjoituksen aikana. Moniammatillisuus opettajan ja opiskelijan näkökulmasta on kolmas pääluokka. Pääluokkia tarkasteltiin opettajan tehtävien ja roolin kautta sekä haasteiden ja myönteisten asioiden näkökulmasta. Tuen tarvetta tarkasteltiin oppimisprosessin hallinnan ja moniammatillisuuden kautta.
Keskeisenä asiana aineistosta nousi esiin opettajan monipuolinen ja dynaaminen tehtävä ja rooli moniammatillisten simulaatioiden suunnittelijasta toteuttajaan sekä luottamuksellisen oppimiskeskustelun vetäjään. Eniten tukea tarvitaan resurssien muodossa. Aineiston mukaan moniammatilliset simulaatiot ovat opettajien mielestä hyvä ja mielekäs tapa opettaa sekä tutustuttaa tulevia ammattilaisia toistensa työnkuvaan.