Tieto- ja viestintäteknologia tukena lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa esi- ja alkuopetuksessa – Kasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä
Takanen, Sonja (2020)
Takanen, Sonja
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001261544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001261544
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa kasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologiasta (TVT) lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteena ovat opiskelijoiden kokemukset TVT:n hyödyntämisestä sekä opiskelijoiden näkemykset siitä, millaisia etuja ja haasteita tieto- ja viestintäteknologialla on lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen näkökulmasta esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksen tutkimuskysymyksiä ovat: (1) millä tavoin tietoja viestintäteknologia on näkynyt, jos on näkynyt, opiskelijoiden työssäoppimisen jaksoilla sekä mahdollisesti työelämässä, (2) millaisia etuja opiskelijat näkevät tieto- ja viestintäteknologiassa lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisen näkökulmasta esi- ja alkuopetuksessa sekä (3) millaisia haasteita he näkevät tieto- ja viestintäteknologiassa lapsen lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisen näkökulmasta esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 parihaastatteluina kolmelta luokanopettajaopiskelijalta ja kolmelta varhaiskasvatuksen opiskelijalta.
Jokaisella kuudella haastateltavalla opiskelijalla oli aiempaa kokemusta tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena. Yhdellä haastatelluista luokanopettajaopiskelijoista ei ollut kuitenkaan kokemusta TVT:sta lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena nimenomaan esi- ja alkuopetuksesta. Opiskelijoiden kokemukset perustuivat työssäoppimisen jaksoihin sekä sijaistamisiin esi- ja alkuopetuksessa. Tabletit, tietokoneet ja oppimispelit olivat eniten mainitut TVT:n käyttömuodot lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena esi- ja alkuopetuksessa. Opiskelijoiden näkemykset eduista jaettiin kolmeen kategoriaan, jotka olivat motivointi ja mielekkyys oppilaan kannalta, opetuksen monipuolistaminen ja tukeminen sekä edut lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa. Näkemykset haasteista kyettiin jakamaan neljään kategoriaan, jotka olivat opettajan osaaminen ja toiminta, puutteet resursseissa, epäterveellisyys sekä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen heikentyminen.
Jokaisella kuudella haastateltavalla opiskelijalla oli aiempaa kokemusta tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena. Yhdellä haastatelluista luokanopettajaopiskelijoista ei ollut kuitenkaan kokemusta TVT:sta lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena nimenomaan esi- ja alkuopetuksesta. Opiskelijoiden kokemukset perustuivat työssäoppimisen jaksoihin sekä sijaistamisiin esi- ja alkuopetuksessa. Tabletit, tietokoneet ja oppimispelit olivat eniten mainitut TVT:n käyttömuodot lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena esi- ja alkuopetuksessa. Opiskelijoiden näkemykset eduista jaettiin kolmeen kategoriaan, jotka olivat motivointi ja mielekkyys oppilaan kannalta, opetuksen monipuolistaminen ja tukeminen sekä edut lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa. Näkemykset haasteista kyettiin jakamaan neljään kategoriaan, jotka olivat opettajan osaaminen ja toiminta, puutteet resursseissa, epäterveellisyys sekä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen heikentyminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6420]