Asianajajan palkkion kohtuullisuus ja asianajopalveluiden hinnoittelu
Riutta, Päivi (2020)
Riutta, Päivi
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001261541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001261541
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan asianajopalveluiden hinnoittelua ja hinnoittelun sääntelyä. Suomen lainsäädännössä ei ole yleisesti määritelty asianajotoimeksiantojen palkkion määräytymisperustetta eikä palkkioperusteita koskevia yksityiskohtaisia säännöksiä. Asianajajaliiton hyvää asianajajatapaa koskevien ohjeiden 5.12 kohdan mukaan asianajajan asiakkaaltaan maksettavaksi vaatiman palkkion on oltava kohtuullinen sekä säädösten ja Asianajajaliiton ohjeiden mukainen. Asianajajaliiton palkkio-ohje B3 sisältää palkkiota koskevia tarkempia ohjeita. Tutkielman pääasiallisena tarkoituksena on pyrkiä vastamaan tutkimuskysymykseen siitä, mitä tarkoitetaan asianajajan kohtuullisella palkkiolla, miten asianajopalveluita hinnoitellaan ja miten hinnoittelua voisi kehittää.
Tutkielmassa palkkion kohtuullisuuden arvioinnin lähtökohtien on ajateltu olevan osin riippuvainen asianajajan ja asiakkaan välisen suhteen epäsymmetrisyydestä sekä siitä, kuinka hyvin asiakas on ollut tietoinen toimeksiannon kokonaisveloituksesta toimeksiannosta sovittaessa. Kun tämä arviointi on suoritettu, tulee kohtuullisen palkkion suuruutta määriteltäessä ottaa huomioon vielä ainakin tehtävän laatu, laajuus, sopimussuhteen osapuolten näkökulmat ja markkinatilanne.
Tässä tutkielmassa asianajopalveluiden hinnoittelun tarkastelu on aloitettu palveluiden kustannusperusteisia, kilpailuperusteisia ja asiakasarvoon perustuvia hinnoittelumenetelmien tarkastelusta. Näitä menetelmiä on vertailtu oikeuskirjallisuudessa esiin nostettuihin asianajajan palkkion määräytymisperusteisiin. Vertailun tuloksena hinnoittelumenetelmien on todettu olevan lähtökohdiltaan toisistaan poikkeavat. Asianajajien hinnoitteluun vaikuttavat useat eri lait ja asetukset sekä Asianajajaliiton määräykset. Palveluiden hinnoittelun poikkeavuuteen vaikuttaa myös se, että asianajopalveluiden kilpailu markkinoilla ei ole aina riittävän toimivaa. Asianajajien tulisi kehittää hinnoitteluaan läpinäkyvämmäksi, jotta asiakkaiden olisi helpompi tehdä hintavertailua.
Tutkielmassa palkkion kohtuullisuuden arvioinnin lähtökohtien on ajateltu olevan osin riippuvainen asianajajan ja asiakkaan välisen suhteen epäsymmetrisyydestä sekä siitä, kuinka hyvin asiakas on ollut tietoinen toimeksiannon kokonaisveloituksesta toimeksiannosta sovittaessa. Kun tämä arviointi on suoritettu, tulee kohtuullisen palkkion suuruutta määriteltäessä ottaa huomioon vielä ainakin tehtävän laatu, laajuus, sopimussuhteen osapuolten näkökulmat ja markkinatilanne.
Tässä tutkielmassa asianajopalveluiden hinnoittelun tarkastelu on aloitettu palveluiden kustannusperusteisia, kilpailuperusteisia ja asiakasarvoon perustuvia hinnoittelumenetelmien tarkastelusta. Näitä menetelmiä on vertailtu oikeuskirjallisuudessa esiin nostettuihin asianajajan palkkion määräytymisperusteisiin. Vertailun tuloksena hinnoittelumenetelmien on todettu olevan lähtökohdiltaan toisistaan poikkeavat. Asianajajien hinnoitteluun vaikuttavat useat eri lait ja asetukset sekä Asianajajaliiton määräykset. Palveluiden hinnoittelun poikkeavuuteen vaikuttaa myös se, että asianajopalveluiden kilpailu markkinoilla ei ole aina riittävän toimivaa. Asianajajien tulisi kehittää hinnoitteluaan läpinäkyvämmäksi, jotta asiakkaiden olisi helpompi tehdä hintavertailua.