Kasvatus- ja opetusalan toimijoiden keskustelua koulukoirista sosiaalisessa mediassa: Facebook-kommenttien tarkastelua koulukoirista vuosilta 2018-2019
Koskinen, Emmi (2020)
Koskinen, Emmi
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001241525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001241525
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä ajatuksia koira-avusteinen pedagogiikka ja koulukoirat herättävät kasvatus- ja opetusalan henkilöstössä sosiaalisessa mediassa. Ihmisten ajatukset ja mielipiteet olivat peräisin suljetun Facebook-ryhmän kommenteista. Facebook-ryhmä on kasvatus- ja opetusalan toimijoille tarkoitettu, ja siellä jaetaan sisältöä aiheeseen liittyen esimerkiksi vinkkien muodossa. Tutkimuksessa analysoitiin Facebook-kommentteja koulukoirista, ja etsittiin yhtäläisyyksiä sisällönanalyysin avulla. Kommentteja oli yli 200 ja ne käsittelivät monipuolisesti eri teemoja. Pääteemoja nousi esiin yhteensä neljä. Erottuneet teemat käsittelivät käytännönläheisiä aiheita. Ihmisiä kiinnosti kovasti esimerkiksi käytännönjärjestelyt, kuten koulukoiriin liittyvät pätevyydet ja tarvittavat ominaisuudet. Kommenteissa tuli ilmi myös ihmisten kiinnostus aiheeseen. Kaikki kommentit eivät olleet liitettävissä koulukoiriin ja tai koira-avusteiseen pedagogiikkaan, ja ne muodostivat oman pääteemansa. Aineistosta esiin nousseet teemat kumpuavat todennäköisesti kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Kasvatusja opetusalan toimijoiden Facebook-ryhmässä aiheesta on keskusteltu useammassa keskustelussa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8314]