Kuinka iso suorakulmio on?: Kuudennen luokan oppilaiden taito arvioida suorakulmioiden pinta-aloja
Huusela, Marko (2019)
Huusela, Marko
2019
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001171374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001171374
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka hyvin kuudesluokkalaiset osaavat laskea ja arvioida suorakulmion muotoisia pinta-aloja ennen ja jälkeen opetusjakson. Tutkimuksessa myös selvitetään oppilaiden omaa kokemusta pinta-ala tehtävien mahdollisesta haastavuudesta. Tutkimus toteutettiin opetusjaksossa, joka käsitti kolme opetuskertaa. Opetusjakson vaikutusta tutkittiin vertailemalla alku- ja lopputestin tuloksia. Aineisto käsittää 20 pirkanmaalaisen koulun oppilasta ja aineisto kerättiin vuoden 2018 lokakuussa. Tuloksissa käytettiin testilomakkeesta saatuja arvoja ja opetuskerroilla saatuja havaintoja. Tutkimuksessa tuloksista selviää, että molemmat sekä oppilaiden pinta-alalaskutaidot että arviointitaidot ja kyvyt paranivat opetusjakson jälkeen. Havainnoissa paljastuu myös, ettei oppilailla ollut keinoja arvioida pintaaloja ennen opetusjaksoa
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]