Varhaiskasvattajat laadukkaan pedagogiikan toteuttajina vuorohoidossa
Piira, Eveliina; Nieminen, Venla (2019)
Piira, Eveliina
Nieminen, Venla
2019
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001211446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001211446
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia pedagogiikan toteuttamisesta vuorohoidossa. Pyrkimyksenä oli saada selville mitkä tekijät vuorohoidon ympäristössä ovat yhteydessä laadukkaan pedagogiikan toteuttamiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin varhaiskasvattajan osaamisen yhteyttä pedagogisen toiminnan toteuttamiseen. Tutkimuksen teoriatausta koostuu vuorohoidon, varhaispedagogiikan sekä varhaiskasvatuksen asiantuntijuuteen liittyvän osaamisen määrittelystä. Aineisto koostui neljästä haastattelusta, joihin osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja kaksi lastenhoitajaa kahdesta eri kunnasta Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueilta. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Haastattelut äänitettiin haastateltavien suostumuksella ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että monet eri tekijät ovat yhteydessä pedagogisen toiminnan toteuttamiseen vuorohoidossa. Näitä tekijöitä olivat moniammatillinen tiimi, moniulotteinen yhteistyö, yksilölliset tekijät, pirstaleinen arkirytmi, dokumentointi sekä ulkoiset tekijät. Vaikka laadukkaan pedagogiikan toteuttamiseen yhteydessä olevat tekijät eriteltiin kuuteen luokkaan, nivoutuvat ne silti vahvasti toisiinsa tukien toinen toisiaan. Nämä kaikki tekijät yhdessä rakentavat laadukasta pedagogiikkaa. Tekijöiden yhteys pedagogiikan toteuttamiseen koettiin niin pedagogiikkaa edistävänä kuin pedagogiikan toteuttamista haastavana. Haastateltavat kokivat ammatillisen osaamisensa olevan yhteydessä laadukkaan pedagogiikan toteuttamiseen myönteisesti. Lisäksi työkokemuksen koettiin lisäävän omaa osaamista ja siten myös edistävän varhaiskasvatuksen laatua vuorohoidossa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että pedagogiikan laatua edistäviä tekijöitä oli haastavia tekijöitä enemmän. Tutkimus osoitti vuorohoidon kentän tarvitsevan kuitenkin vielä kehittämistä, sillä vuorohoidon toimintakulttuuri näyttää olevan yhä jäsentymätön. Koska valtakunnalliset ohjeistukset vuorohoidon pedagogisen toiminnan järjestämisestä ovat puutteelliset, kasvaa varhaiskasvattajien vastuu pedagogisen toiminnan soveltamisessa osaksi vuorohoidon arkea, jotta lapsille voidaan taata laadukas kasvatus varhaiskasvatuksen toimintamuodosta riippumatta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9203]