Golfia oppimisen vuoksi
Ansaharju, Karoliina (2020)
Ansaharju, Karoliina
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001201427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001201427
Tiivistelmä
Vapaa-ajalla tapahtuva oppiminen on yksilön henkilökohtaisista tarpeista lähtevää toimintaa. Siihen motivoivia tekijöitä ei siten voida päätellä ulkoapäin tulevilla palkinnoilla, vaan tarvitaan sisäistä motivaatiota. Golfin harrastaminen ja siinä kehittyminen vaatii harrastajalta panostusta ja sitoutumista sekä jatkuvien epäonnistumisten kohtaamista. Tämän tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan, mitä oppimisesta ja harjoittelusta sanotaan ja kirjoitetaan harrastajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja aineisto koottiin golf-aiheisesta aikakauslehdestä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla aluksi teoriaohjaavasti ja tutkimuksen edetessä teorialähtöisesti.
Keskeiseksi käsitteeksi tutkimuksessa nousi sitoutuminen, joka liittyy vahvaan sisäiseen motivaatioon. Se näkyi olevan edellytyksenä tehokkaalle oppimiselle, mutta tehokas oppiminen ei kuitenkaan ollut aina seurauksena voimakkaalle harrastukseen sitoutumiselle.
Tutkimuksen tuloksia verrattiin myös tutkimuksiin, jotka käsittelivät teoreettisempien vapaa-ajan harrastusten parissa toimivia henkilöitä. Kaikille oli yhteistä oppimisen näyttäytyminen olemuksellisena tapana olla ja elää, jatkuvasti kehittyen ja näin kehittää identiteettiään ja maailmankuviaan. Vapaa-ajan harrastus voi sisältää tavoitteellisen oppimisen ja opiskelun elementtejä
Keskeiseksi käsitteeksi tutkimuksessa nousi sitoutuminen, joka liittyy vahvaan sisäiseen motivaatioon. Se näkyi olevan edellytyksenä tehokkaalle oppimiselle, mutta tehokas oppiminen ei kuitenkaan ollut aina seurauksena voimakkaalle harrastukseen sitoutumiselle.
Tutkimuksen tuloksia verrattiin myös tutkimuksiin, jotka käsittelivät teoreettisempien vapaa-ajan harrastusten parissa toimivia henkilöitä. Kaikille oli yhteistä oppimisen näyttäytyminen olemuksellisena tapana olla ja elää, jatkuvasti kehittyen ja näin kehittää identiteettiään ja maailmankuviaan. Vapaa-ajan harrastus voi sisältää tavoitteellisen oppimisen ja opiskelun elementtejä
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]