Opettajien kokema huolenpito pienten lasten yksikössä
Suomi, Sonja (2020)
Suomi, Sonja
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001161361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001161361
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsiteltiin huolenpitoa ja opettajien kokemuksia huolenpidon toteutumisesta. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena Tampereen kaupungin uuden malliseen pienten lasten yksikköön, jossa saman katon alla toimii varhaiskasvatus, esiopetus sekä perusopetuksen ensimmäiset ja toiset luokat. Tutkimuskysymyksiksi muodostui: Millaisena opettajat kokevat huolenpidon toteuttamisen omassa arjessa sekä millaisia hyötyjä tai haasteita uusi yksikkömuoto tuo tähän arkeen?
Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin luokittelun sekä teemoittelun keinoin. Tutkimuksessa selvisi erilaisia käsityksiä siitä, kuinka pienten lasten yksikössä huolenpidon toteuttaminen voi helpottua rakenteellisten ratkaisujen takia peruskoulun puolella. Ison rakennuksen mukana tulee kuitenkin aikataulupaineita, jolloin kiire siirtymissä sekä esimerkiksi lasten ristiriitojen selvittelyn määrä haittasi opettajien mukaan huolenpidon toteuttamista. Lapsen kohtaaminen ja yksilöllinen huomioiminen kärsi, jos kiire ja muu hälinä vei aikuisen keskittymisen muuhun.
Aineistosta nousi kolme teemaa narratiiviseen tarkasteluun. Kokemuksiin vaikutti yksikön uutuus, jolloin yksikön hyödyt ja haitat huolenpidon suhteen suhteutettiin vanhaan malliin. Lisäksi työkaverien merkitys kiireen ja hälinän seassa nousi tärkeäksi asiaksi huolenpidon toteutumisen takaamisessa. Joustaminen sekä kaverin auttaminen auttoi pitämään omat tunteet kasassa, jolloin myönteinen vuorovaikutus ei päässyt kärsimään.
Viimeisenä teemana oli ristiriitojen siirtyminen päiväkodista kouluun ja niiden selvittämisen hankaloituminen riitojen pitkittyneen luonteen takia. Vanhempien riidellessä keskenään lasten kanssa tärkeäksi koettiin positiivinen pedagogiikka ja lapsen vahvuuksiin keskittyminen. Riitojen määrän koettiin vievän iso osa aikuisen aikaa, jolloin muiden lapsen huomioiminen jäi vähemmälle. Lisäksi analyysissä käytettiin narratiivista analyysiä yhteenvedossa, jossa kolmesta teemasta on koottu yhtenäinen tarina, joka havainnollistaa opettajien kokeman huolenpidon arkeen sidottuna pienten lasten yksikössä.
Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin luokittelun sekä teemoittelun keinoin. Tutkimuksessa selvisi erilaisia käsityksiä siitä, kuinka pienten lasten yksikössä huolenpidon toteuttaminen voi helpottua rakenteellisten ratkaisujen takia peruskoulun puolella. Ison rakennuksen mukana tulee kuitenkin aikataulupaineita, jolloin kiire siirtymissä sekä esimerkiksi lasten ristiriitojen selvittelyn määrä haittasi opettajien mukaan huolenpidon toteuttamista. Lapsen kohtaaminen ja yksilöllinen huomioiminen kärsi, jos kiire ja muu hälinä vei aikuisen keskittymisen muuhun.
Aineistosta nousi kolme teemaa narratiiviseen tarkasteluun. Kokemuksiin vaikutti yksikön uutuus, jolloin yksikön hyödyt ja haitat huolenpidon suhteen suhteutettiin vanhaan malliin. Lisäksi työkaverien merkitys kiireen ja hälinän seassa nousi tärkeäksi asiaksi huolenpidon toteutumisen takaamisessa. Joustaminen sekä kaverin auttaminen auttoi pitämään omat tunteet kasassa, jolloin myönteinen vuorovaikutus ei päässyt kärsimään.
Viimeisenä teemana oli ristiriitojen siirtyminen päiväkodista kouluun ja niiden selvittämisen hankaloituminen riitojen pitkittyneen luonteen takia. Vanhempien riidellessä keskenään lasten kanssa tärkeäksi koettiin positiivinen pedagogiikka ja lapsen vahvuuksiin keskittyminen. Riitojen määrän koettiin vievän iso osa aikuisen aikaa, jolloin muiden lapsen huomioiminen jäi vähemmälle. Lisäksi analyysissä käytettiin narratiivista analyysiä yhteenvedossa, jossa kolmesta teemasta on koottu yhtenäinen tarina, joka havainnollistaa opettajien kokeman huolenpidon arkeen sidottuna pienten lasten yksikössä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]