Geometriavirheet nopean rautatieliikenteen vaihteissa
Leimi, Sanni (2020)
Leimi, Sanni
2020
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Degree Programme in Civil Engineering, BSc (Tech)
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001161355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001161355
Tiivistelmä
Liikennöitävä ja turvallinen rautatiejärjestelmä edellyttää rautateiden asianmukaista kuntoa. Tämän mahdollistaa aktiivinen kunnossapito, jonka yhtenä tehtävänä on paikantaa ja korjata raiteissa esiintyviä geometriavirheitä. Nopeilla rataosuuksilla (suunnittelunopeus 160–220 km/h) kunnossapitotarve on suuri, ja raiderakenteiden geometrinen kunto heikkenee nopeasti.
Tässä työssä tutkittiin nopeiden rataosuuksien vaihteissa esiintyviä geometriavirheitä. Aineistona käytettiin radantarkastusvaunu Ttr1 51:n (EMMA) vaihteiden tarkastuksen tuloksena tulostuneita rataosakohtaisia kilometriyhteenvetoja, eli vaihdeyhteenvetoja. Aineistoa käsiteltiin ja analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Työssä pyrittiin selvittämään nopeiden rataosuuksien vaihteiden yleisimpiä geometriavirhetyyppejä, geometriavirheiden vaihdekohtaista käyttäytymistä, geometriavirheiden kehitystä pitkällä aikavälillä, vaihteen asennusvuoden vaikutusta virheiden vuosikeskiarvoon sekä mahdollisia eroavaisuuksia kahden eri kunnossapitoalueen vaihteiden välillä.
Aineistoa tarkastelemalla saatiin monenlaisia tuloksia. Tarkastelualueen yleisin virhetyyppi oli korkeuspoikkeama, jota oli kummankin kiskon korkeuspoikkeamat mukaan luettuna yli 50 % kokonaisvirhemäärästä. Rataosakohtaisen tarkastelun perusteella tietyt vaihteet ovat jatkuvasti huonossa kunnossa, kun taas joissakin vaihteissa ei tarkasteluaikana esiintynyt yhtään virheitä. Pitkän aikavälin tarkastelu tuki samaa huomiota. Vaihteiden ikä ei korreloinut suoraan virheiden lukumäärän kanssa. Kunnossapitoalueiden välillä oli eroavaisuuksia sekä virheiden kasvunopeuden, että virheisiin reagoinnin välillä
Tässä työssä tutkittiin nopeiden rataosuuksien vaihteissa esiintyviä geometriavirheitä. Aineistona käytettiin radantarkastusvaunu Ttr1 51:n (EMMA) vaihteiden tarkastuksen tuloksena tulostuneita rataosakohtaisia kilometriyhteenvetoja, eli vaihdeyhteenvetoja. Aineistoa käsiteltiin ja analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Työssä pyrittiin selvittämään nopeiden rataosuuksien vaihteiden yleisimpiä geometriavirhetyyppejä, geometriavirheiden vaihdekohtaista käyttäytymistä, geometriavirheiden kehitystä pitkällä aikavälillä, vaihteen asennusvuoden vaikutusta virheiden vuosikeskiarvoon sekä mahdollisia eroavaisuuksia kahden eri kunnossapitoalueen vaihteiden välillä.
Aineistoa tarkastelemalla saatiin monenlaisia tuloksia. Tarkastelualueen yleisin virhetyyppi oli korkeuspoikkeama, jota oli kummankin kiskon korkeuspoikkeamat mukaan luettuna yli 50 % kokonaisvirhemäärästä. Rataosakohtaisen tarkastelun perusteella tietyt vaihteet ovat jatkuvasti huonossa kunnossa, kun taas joissakin vaihteissa ei tarkasteluaikana esiintynyt yhtään virheitä. Pitkän aikavälin tarkastelu tuki samaa huomiota. Vaihteiden ikä ei korreloinut suoraan virheiden lukumäärän kanssa. Kunnossapitoalueiden välillä oli eroavaisuuksia sekä virheiden kasvunopeuden, että virheisiin reagoinnin välillä
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]