"Arjen pienet teot" : Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ympäristökasvatuksesta
Keula, Roosa; Laine, Laura (2019)
Keula, Roosa
Laine, Laura
2019
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001151324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001151324
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ympäristökasvatuksesta ja kestävästä kehityksestä. Tarkastelimme, miten esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitut ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teemat ilmenevät varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä sekä miten opettajien vastaukset eroavat sen perusteella, työskentelevätkö he Vihreä lippu –koulussa vai niin sanotuissa normaalissa koulussa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014), joiden perusteella tarkastelemme haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin syksyllä 2019 puolistrukturoidun haastatteluin. Tutkimusta varten haastateltiin neljää esikoulussa toimivaa varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kaksi työskentelee Vihreä lippu -ohjelmaan kuuluvassa esikoulussa ja kaksi normaalissa esikoulussa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opettajien näkemykset ympäristökasvatuksesta ja kestävästä kehityksestä olivat samankaltaisia ja vastasivat esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainittuja ympäristökasvatuksen sisältöjä. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä ei ollut eroa sen perusteella, työskentelevätkö he Vihreä lippu -koulussa vai eivät. Ympäristökasvatus oli hyvällä tasolla kaikissa tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014), joiden perusteella tarkastelemme haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin syksyllä 2019 puolistrukturoidun haastatteluin. Tutkimusta varten haastateltiin neljää esikoulussa toimivaa varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kaksi työskentelee Vihreä lippu -ohjelmaan kuuluvassa esikoulussa ja kaksi normaalissa esikoulussa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opettajien näkemykset ympäristökasvatuksesta ja kestävästä kehityksestä olivat samankaltaisia ja vastasivat esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainittuja ympäristökasvatuksen sisältöjä. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksissä ei ollut eroa sen perusteella, työskentelevätkö he Vihreä lippu -koulussa vai eivät. Ympäristökasvatus oli hyvällä tasolla kaikissa tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]