Varhaiskasvatuksen opettajien rooli esiopetusikäisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa
Asumaniemi, Oona; Halonen, Emilia (2020)
Asumaniemi, Oona
Halonen, Emilia
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001151315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001151315
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen varhaiskasvatuksen opettajan rooli on esiopetusikäisten lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa, millaisia pedagogisia malleja, toiminnallisia periaatteita sekä henkilökohtaisia tapoja varhaiskasvatuksen opettajilla oli käytössään kielellisten taitojen tukemisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yhteyttä opettajien toiminnansuunnitteluun ja siihen, miten se näyttäytyi heidän arjessaan. Tutkimus oli laadullinen ja sen aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä teemoittelua. Aineisto kerättiin kahdesta Pirkanmaalla sijaitsevasta esiopetusryhmästä haastattelemalla yhteensä kahta varhaiskasvatuksen opettajaa ja havainnoimalla heidän toimintaansa esiopetusryhmässä.
Tutkimus osoitti, että luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen vaikuttivat monet tekijät. Opettajat kokivat oman roolinsa ammattikasvattajina hyvin merkitykselliseksi kasvattaessaan alkavia lukijoita ja kirjoittajia. Toisaalta myös erityisopettajan ja vanhempien kanssa tehty yhteistyö tuki lasten kehittymistä. Opettajat saivat apua erityisopettajalta ja jakoivat omaa tietoaan eteenpäin lasten koteihin. Leikillisyys ja lasten mielenkiinnonkohteiden huomiointi näkyi läpi aineiston niin opettajien haastatteluissa kuin ryhmän havainnoinneissakin. Lisäksi kielellä leikittely, kuten riimittely ja loruttelu, oli opettajien suosima menetelmä. Molemmissa ryhmissä luettiin lastenkirjoja päivittäin ja lapset saivat tutustua niihin myös itse. Digitaalisia laitteita käytettiin moniin tarkoituksiin, eikä vain kielenkehityksen tukemiseen. Esiopetusmateriaalin käyttäminen tai sen käyttämättömyys oli ainoa suuri ero opettajien välillä. Opettajat kokivat näiden menetelmien tukevan lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimista.
Opettajat osasivat nimetä monia käyttämiään työtapoja haastatteluissa. He eivät olleet huomanneet käyttävänsä niin monia menetelmiä myös varsinaisten opetustuokioiden ulkopuolella. Suuri osa kielenkehityksen tukemisesta tapahtuikin lähes huomaamatta esiopetuksen arjessa. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita opettajat eivät osanneet yhdistää suoraan käyttämiinsä menetelmiin, mutta yhteys niiden välillä oli nähtävissä. Tutkimuksen mukaan lasten luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen vaikuttavat siis suuresti opettajan kokemukset ja käyttämät työtavat.
Tutkimus osoitti, että luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen vaikuttivat monet tekijät. Opettajat kokivat oman roolinsa ammattikasvattajina hyvin merkitykselliseksi kasvattaessaan alkavia lukijoita ja kirjoittajia. Toisaalta myös erityisopettajan ja vanhempien kanssa tehty yhteistyö tuki lasten kehittymistä. Opettajat saivat apua erityisopettajalta ja jakoivat omaa tietoaan eteenpäin lasten koteihin. Leikillisyys ja lasten mielenkiinnonkohteiden huomiointi näkyi läpi aineiston niin opettajien haastatteluissa kuin ryhmän havainnoinneissakin. Lisäksi kielellä leikittely, kuten riimittely ja loruttelu, oli opettajien suosima menetelmä. Molemmissa ryhmissä luettiin lastenkirjoja päivittäin ja lapset saivat tutustua niihin myös itse. Digitaalisia laitteita käytettiin moniin tarkoituksiin, eikä vain kielenkehityksen tukemiseen. Esiopetusmateriaalin käyttäminen tai sen käyttämättömyys oli ainoa suuri ero opettajien välillä. Opettajat kokivat näiden menetelmien tukevan lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimista.
Opettajat osasivat nimetä monia käyttämiään työtapoja haastatteluissa. He eivät olleet huomanneet käyttävänsä niin monia menetelmiä myös varsinaisten opetustuokioiden ulkopuolella. Suuri osa kielenkehityksen tukemisesta tapahtuikin lähes huomaamatta esiopetuksen arjessa. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita opettajat eivät osanneet yhdistää suoraan käyttämiinsä menetelmiin, mutta yhteys niiden välillä oli nähtävissä. Tutkimuksen mukaan lasten luku- ja kirjoitustaidon tukemiseen vaikuttavat siis suuresti opettajan kokemukset ja käyttämät työtavat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]