Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työhyvinvoinnin käsite työhyvinvointia ohjaavissa koulutuksissa

Aaltonen, Ella (2020)

 
Avaa tiedosto
AaltonenElla.pdf (560.8Kt)
Lataukset: 



Aaltonen, Ella
2020

Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-02-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001081114
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen millä tavoin työhyvinvoinnin käsite ymmärretään ja tuodaan esille työhyvinvointia ohjaavissa koulutuskuvauksissa. Analysoin työhyvinvointia ohjaavien koulutusten sisältöä sekä vastaan aineistoni kautta siihen, miten työhyvinvointi näissä koulutuskuvauksissa ymmärretään ja miten se näyttäytyy aikaisempaan tutkimukseen ja käsitykseen verrattuna. Laajempana tavoitteenani on ottaa huomioon ja verrata miten aineistossa esiin tullut tapa ymmärtää työhyvinvointi tukee yksilön työhyvinvointia. Tutkimuskysymykseni on, Miten työhyvinvointi ymmärretään työhyvinvointikoulutuksia markkinoivien yritysten koulutuskuvauksissa?

Tieteellisessä kirjallisuudessa ja arki keskusteluissa työhyvinvoinnista puhutaan usein monin eri tavoin ja käsittein. Tutkielmassani kerron miten muutokset työssä ja työntekijyydessä ovat rakentaneet käsityksiä työhyvinvoinnista ja kuinka näiden kautta työhyvinvoinnin ymmärtämisen tueksi on syntynyt sitä tukevia lähikäsitteitä. Työhyvinvoinnin määritelmää lähestyn lähikäsitteiden, kuten työtyytyväisyyden ja työnlaadun näkökulmasta. Työhyvinvoinnin laajempaa käsitettä tarkastelen puolestaan Pertti Laineen (2013) teoreettisesta näkökulmasta, jossa otetaan huomioon yksilötaso, organisaatiotaso ja yhteiskunnallinen taso. Tutkielmassani tosin keskityn näistä kahteen ensimmäiseen.

Aineistoni koostuu viidestä eri työhyvinvointia ohjaavasta nettisivusta. Tutkimusmenetelmänä käytän sisällönanalyysin aineistolähtöistä lähestymistapaa, jonka avulla voin tarkastella aineistoani ilman etukäteen annettuja tai ohjaavia asettamuksia. Aineistossa ilmenee selkeästi kolme tekijää, jotka nähdään työhyvinvoinnin ohjaavien koulutuskuvausten myötä olennaiseksi työhyvinvoinnissa. Nämä kolme tekijää ovat esimiehet, organisaation tuloksellisuus ja työntekijät niin ryhmänä kuin yksilöinä. Aineistosta syntyneet tekijät tukevat osittain kirjallisuudessa esiintynyttä käsitystä työhyvinvoinnista.

Tutkielmani esittää tuoreen käsityksen siitä, miten työhyvinvointia määritellään organisaatioille markkinoiduissa työhyvinvointia ohjaavissa koulutuskuvauksissa. Ja kuinka koulutuskuvauksista on havaittavissa vahva tuloksellisuuden näkökulma.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9818]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste