Asiantuntija-arviointi mikroyrityksissä
Pelttari, Tomi (2019)
Pelttari, Tomi
2019
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Degree Programme in Computing and Electrical Engineering, BSc (Tech)
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001071087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001071087
Tiivistelmä
Mikroyritys on kooltaan 10 työntekijää tai alle oleva yritys, jonka liikevaihto on alle 2 miljoona. Käytettävyys kertoo, kuinka helppoa ja nautinnollista tuotteen toiminnallisten ominaisuuksien käyttäminen on. Asiantuntija-arviointi on käytettävyyden arviointia toteutettuna käytettävyyttä tutkineen tai opiskelleen ihmisen toimesta. Tässä työssä tarkoituksena on etsiä vastausta kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia hyötyjä asiantuntija-arvioinnista saadaan tuotekehityksessä? ja 2) Soveltuuko asiantuntijaarviointi IT-alan mikroyritysten kehitystyöhön?
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Kirjallisuutta luettiin käytettävyydestä ja yritysmalleista, suosien tutkimuksia, jotka ottavat huomioon mikroyritysten pienemmät resurssit. Tutkimuksessa selvisi, että asiantuntija-arviointi on mikroyrityksille toteutettavissa. ja että se pystyy tuomaan arvoa yritykselle. Kuitenkin asiantuntija-arvioinnin rajoittuneisuus asiantuntijan näkökantaan tulee myös huomioida.
Mahdollisena jatkotutkimuksena olisi mikroyritysten huomioiminen niin käytettävyyden kehityksessä, kuin kehitysprosessimallien tutkimuksessa. Käytettävyyden kehitys mikroyrityksissä ei ole vielä kunnolla läpi käyty aihe.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Kirjallisuutta luettiin käytettävyydestä ja yritysmalleista, suosien tutkimuksia, jotka ottavat huomioon mikroyritysten pienemmät resurssit. Tutkimuksessa selvisi, että asiantuntija-arviointi on mikroyrityksille toteutettavissa. ja että se pystyy tuomaan arvoa yritykselle. Kuitenkin asiantuntija-arvioinnin rajoittuneisuus asiantuntijan näkökantaan tulee myös huomioida.
Mahdollisena jatkotutkimuksena olisi mikroyritysten huomioiminen niin käytettävyyden kehityksessä, kuin kehitysprosessimallien tutkimuksessa. Käytettävyyden kehitys mikroyrityksissä ei ole vielä kunnolla läpi käyty aihe.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]