Liikunnallisuuden representaatiot Instagramissa
Hyttinen, Vilma (2020)
Hyttinen, Vilma
2020
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001071084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001071084
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan liikunnan ja liikunnallisuuden representaatioita Instagramissa liikunta-aiheisten julkaisujen avulla. Tarkoituksena on selvittää, miten liikunnallisuutta representoidaan Instagramissa, ja mitä ominaisuuksia liikunnallisuuteen liitetään. Kuvista välittyviä representaatioita analysoidaan kriittisesti pohtimalla kuntosalikulttuurin ulkonäkö- ja suorituskeskeisyyttä sekä fitness-kulttuurin vaikutusta rivikuntosalikäyjän treenaamisen tavoitteisiin ja kehonkuvaan.
Teoreettisesti tutkielma pohjaa Skeggsin muokkaamaan yrittäjäminuuden käsitteeseen, joka kumpuaa uusliberalistisesta ideasta pyrkiä olemaan menestyvä ”paras itse” jokaisella elämänalueella. Kuva-analyysin menetelmänä on Goffmannin kehysanalyysi, jota on tarkennettu semioottisilla käsitteillä ja kuvantutkimuksen menetelmillä. Representaatioihin pureudutaan Hallin representaatiokäsitteen avulla. Analyysia syvennetään yhdistelemällä teoriapohjaan aiempaa tutkimusta kehonrakennuksesta, fitneksestä ja ulkonäön merkityksestä.
Aineisto koostuu pääosin hyvin suunnitelluista ja harkituista liikunnallisuuden representaatioista. Suurimmasta osasta kuvista välittyy hyvin positiivinen suhtautuminen liikuntaan: liikunnallisuus on selkeästi ilon ja ylpeyden aihe. Usein tämä viesti on kuitenkin liitoksissa kuvaan, jossa korostetaan hyvinvoinnin sijaan ulkonäköä ja vartalon muotoja, jolloin se saattaa jäädä toissijaiseksi. Johtopäätöksenä liikunnallisuus on Instagramissa enemmän tietynlaista olemista ja liikunnalliselta näyttämistä kuin tekemistä.
Teoreettisesti tutkielma pohjaa Skeggsin muokkaamaan yrittäjäminuuden käsitteeseen, joka kumpuaa uusliberalistisesta ideasta pyrkiä olemaan menestyvä ”paras itse” jokaisella elämänalueella. Kuva-analyysin menetelmänä on Goffmannin kehysanalyysi, jota on tarkennettu semioottisilla käsitteillä ja kuvantutkimuksen menetelmillä. Representaatioihin pureudutaan Hallin representaatiokäsitteen avulla. Analyysia syvennetään yhdistelemällä teoriapohjaan aiempaa tutkimusta kehonrakennuksesta, fitneksestä ja ulkonäön merkityksestä.
Aineisto koostuu pääosin hyvin suunnitelluista ja harkituista liikunnallisuuden representaatioista. Suurimmasta osasta kuvista välittyy hyvin positiivinen suhtautuminen liikuntaan: liikunnallisuus on selkeästi ilon ja ylpeyden aihe. Usein tämä viesti on kuitenkin liitoksissa kuvaan, jossa korostetaan hyvinvoinnin sijaan ulkonäköä ja vartalon muotoja, jolloin se saattaa jäädä toissijaiseksi. Johtopäätöksenä liikunnallisuus on Instagramissa enemmän tietynlaista olemista ja liikunnalliselta näyttämistä kuin tekemistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]