Twitter toimittajan renkinä: Haastattelututkimus Twitterin vaikutuksista uutisjournalistin työhön
Kuisma, Sofia (2020)
Kuisma, Sofia
2020
Journalistiikan ja mediatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Journalism and Media Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001071069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001071069
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli saada lisää tietoa siitä, kuinka verkkoyhteisöpalvelu Twitter vaikuttaa uutisjournalistien käytäntöihin tehdä uutisia. Käytäntöjen avulla oli tarkoitus selvittää, vaikuttaako Twitter journalistien käsityksiin journalismin arvoista. Arvojen tutkiminen on mielekästä ja tärkeää, sillä journalismin on pystyttävä perustelemaan merkityksensä yhteiskunnassa myös nykyisessä mediaympäristössään. Tutkimuksellisena viitekehyksenä toimivat ammatti-ideologia, portinvartijuus ja käsitys vuorovaikutukseen perustuvasta osallistuvasta journalismista.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään teemahaastattelujen avulla journalistien omia kokemuksia uutistuotannon muutoksista ja sitä kautta toimittajien arvoja. Haastateltavina oli yhteensä kuusi Ylen ja Helsingin Sanomien uutisdeskeissä työskentelevää toimittajaa. Valinta kohdistettiin uutisdeskeihin, sillä niiden tekemä työ kuvastaa hyvin uutis- ja ajankohtaisjournalismia. Lisäksi edellytyksenä oli, että toimittajat käyttivät Twitteriä työssään.
Tutkimus osoitti, että Twitter on muuttanut uutisdeskeissä erityisesti tiedonhakua sekä lähteytystä. Toimittajat käyttivät Twitteriä erityisesti nopeutta vaativissa uutistilanteissa sekä puheenaiheista uutisoitaessa. Toimittajat eivät juurikaan keskustelleet Twitterissä ammatin ulkopuolisten kanssa. Twitterin haasteiksi koettiin se, keitä Twitterin käyttäjiä uutistuotannossa tulisi kuulla sekä kuinka tietoa osattiin arvottaa journalistisin perustein. Journalistien muuttumatonta roolia portinvartijoina kuvasti se, että toimittajat huolehtivat uutistuotannon lähes kaikista vaiheista. Uutisdeskeissä työskentelyn todettiin vaikuttavan saatuihin tuloksiin.
Toimittajat eivät kokeneet Twitterin vaikuttaneen merkittävästi heidän arvoihinsa, Twitterin käyttö kuitenkin korosti nopeutta ja journalistien etiikkaa. Perinteisten arvojen rinnalle nousi haastateltavien keskuudessa läpinäkyvyys. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että Twitter saa journalistit turvautumaan etiikkaansa yhä tiukemmin. Tutkimuksessa todettiin, että vuorovaikutuksen kasvu toimittajien ja ammatin ulkopuolisten välillä voi vaatia journalisteja pohtimaan arvoja, joilla työtä määritellään.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään teemahaastattelujen avulla journalistien omia kokemuksia uutistuotannon muutoksista ja sitä kautta toimittajien arvoja. Haastateltavina oli yhteensä kuusi Ylen ja Helsingin Sanomien uutisdeskeissä työskentelevää toimittajaa. Valinta kohdistettiin uutisdeskeihin, sillä niiden tekemä työ kuvastaa hyvin uutis- ja ajankohtaisjournalismia. Lisäksi edellytyksenä oli, että toimittajat käyttivät Twitteriä työssään.
Tutkimus osoitti, että Twitter on muuttanut uutisdeskeissä erityisesti tiedonhakua sekä lähteytystä. Toimittajat käyttivät Twitteriä erityisesti nopeutta vaativissa uutistilanteissa sekä puheenaiheista uutisoitaessa. Toimittajat eivät juurikaan keskustelleet Twitterissä ammatin ulkopuolisten kanssa. Twitterin haasteiksi koettiin se, keitä Twitterin käyttäjiä uutistuotannossa tulisi kuulla sekä kuinka tietoa osattiin arvottaa journalistisin perustein. Journalistien muuttumatonta roolia portinvartijoina kuvasti se, että toimittajat huolehtivat uutistuotannon lähes kaikista vaiheista. Uutisdeskeissä työskentelyn todettiin vaikuttavan saatuihin tuloksiin.
Toimittajat eivät kokeneet Twitterin vaikuttaneen merkittävästi heidän arvoihinsa, Twitterin käyttö kuitenkin korosti nopeutta ja journalistien etiikkaa. Perinteisten arvojen rinnalle nousi haastateltavien keskuudessa läpinäkyvyys. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että Twitter saa journalistit turvautumaan etiikkaansa yhä tiukemmin. Tutkimuksessa todettiin, että vuorovaikutuksen kasvu toimittajien ja ammatin ulkopuolisten välillä voi vaatia journalisteja pohtimaan arvoja, joilla työtä määritellään.