Work-Based Learning in Vocational Education and Training : Varied Communities, Fields and Learning Pathways
Rintala, Heta (2020)
Rintala, Heta
Tampere University
2020
Teknis-taloudellinen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1404-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1404-0
Tiivistelmä
Työelämälähtöinen oppiminen on tällä hetkellä keskeinen osa ammatillista koulutusta. Tämä väitöskirjatutkimus tarkastelee työelämälähtöistä oppimista, erityisesti oppisopimuskoulutusta, Suomessa sekä tuottaa tietoa ja ymmärrystä työelämässä oppimisesta ammatillisessa koulutuksessa. Väitöskirjatutkimus koostuu yhteensä neljästä osajulkaisusta, joista julkaisut I ja II ovat kirjallisuuskatsauksia ja III ja IV empiirisiin haastatteluaineistoihin perustuvia tutkimuksia. Haastattelut (N = 73) kerättiin vuosina 2015 ja 2017. Ensimmäinen haastatteluaineisto (n = 40) koostui oppisopimusopiskelijoiden ja heidän työyhteisöidensä jäsenten haastatteluista kymmenellä eri työpaikalla. Toinen haastatteluaineisto (n = 33) kattoi sekä oppisopimusopiskelijoita että oppilaitosmuotoisessa ammatillisessa koulutuksessa työssäoppimiseen osallistuneita opiskelijoita. Tutkimusten tulokset perustuivat laadulliseen synteesiin aiemmista tutkimuksista sekä haastatteluaineistojen laadulliseen temaattiseen analyysiin.
Oppilaitosmuotoinen ammatillinen koulutus on ollut Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmässä hallitseva koulutusmuoto. Tutkimus korostaa, että oppisopimuskoulutus instituutiona on perustunut selkeään lailliseen viitekehykseen, mutta sen tavoitteet ja kohderyhmät eivät aina ole olleet selkeitä. Tutkimukseen osallistuneet kokivat oppisopimuskoulutuksen vaativana työelämälähtöisenä koulutusmuotona, jonka koulutuksellista merkitystä eri toimijat, kuten oppisopimusopiskelijat, työpaikkakouluttajat tai työnantajat, eivät aina tunnistaneet. Työnantajat myös odottivat oppisopimusopiskelijoiden toimivan nopeasti tuottavina työntekijöinä. Täysi osallistuminen ei kuitenkaan aina ollut mahdollista tuotannollisista, taloudellisista tai turvallisuussyistä.
Empiiriset tutkimukset tarkastelivat erityisesti kolmea ammatillisen koulutuksen alaa: sosiaali- ja terveysalaa, kaupan ja hallinnon alaa sekä tekniikan alaa sekä kahta ammatillisen koulutuksen oppimispolkua: oppisopimusopiskelijoita ja oppilaitosmuotoisen ammatillisen koulutuksen opiskelijoita. Näiden oppijoiden kokemusten perusteella alojen ja oppimispolkujen välillä oli selkeitä eroja. Sosiaalija terveysala esimerkiksi näyttäytyi alana, jossa oppijat etenivät nopeasti itsenäisempiin ja vastuullisempiin tehtäviin kuin tekniikan alalla. Oppimispolkuja tarkasteltaessa oppisopimusopiskelijat kokivat usein toimivansa itsenäisessä roolissa, mutta toisinaan siirtymä vastuullisiin tehtäviin koettiin myös liian nopeana. Oppilaitosmuotoisen ammatillisen koulutuksen opiskelijat siirtyivät vähitellen oppilaitoksen ja työyhteisön tuella haastavampiin tehtäviin ja ympäristöihin. Joissakin tapauksissa oppijat kuitenkin sijoitettiin työpaikan hierarkiassa alemmaksi ja avustaviin tehtäviin. Ala- ja oppimispolkukohtaisista eroista huolimatta tutkimuksessa esitetään, että eri yhteisöjen tarjoamia oppimisympäristöjä voidaan kehittää edistämällä oppijoiden mahdollisuuksia osallistua, saada ohjausta sekä kokea osallisuutta.
Neljän julkaisun yhteenvetona voitiin todeta, että työelämälähtöinen koulutus ammatillisessa koulutuksessa liittyy useisiin mikro-, meso- ja makrotason seikkoihin. Oppijat ja heidän ominaisuutensa sekä käytöksensä ovat työelämälähtöisen oppimisen keskiössä. Oppimismahdollisuuksien hyödyntämisen koettiin usein edellyttävän itseohjautuvuutta. Samalla huomiota tulee kiinnittää myös laajempaan kontekstiin, erilaisiin yhteisöihin ja organisaatioihin, jotka osallistuvat ammatilliseen koulutukseen sekä koulutuksen ja oppilaitoksen rooliin suhteessa työelämässä oppimiseen. Lisäksi ammatillisen koulutuksen järjestelmään ja yhteiskuntaan liittyviä kehityskulkuja ei voida jättää huomiotta.
Oppilaitosmuotoinen ammatillinen koulutus on ollut Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmässä hallitseva koulutusmuoto. Tutkimus korostaa, että oppisopimuskoulutus instituutiona on perustunut selkeään lailliseen viitekehykseen, mutta sen tavoitteet ja kohderyhmät eivät aina ole olleet selkeitä. Tutkimukseen osallistuneet kokivat oppisopimuskoulutuksen vaativana työelämälähtöisenä koulutusmuotona, jonka koulutuksellista merkitystä eri toimijat, kuten oppisopimusopiskelijat, työpaikkakouluttajat tai työnantajat, eivät aina tunnistaneet. Työnantajat myös odottivat oppisopimusopiskelijoiden toimivan nopeasti tuottavina työntekijöinä. Täysi osallistuminen ei kuitenkaan aina ollut mahdollista tuotannollisista, taloudellisista tai turvallisuussyistä.
Empiiriset tutkimukset tarkastelivat erityisesti kolmea ammatillisen koulutuksen alaa: sosiaali- ja terveysalaa, kaupan ja hallinnon alaa sekä tekniikan alaa sekä kahta ammatillisen koulutuksen oppimispolkua: oppisopimusopiskelijoita ja oppilaitosmuotoisen ammatillisen koulutuksen opiskelijoita. Näiden oppijoiden kokemusten perusteella alojen ja oppimispolkujen välillä oli selkeitä eroja. Sosiaalija terveysala esimerkiksi näyttäytyi alana, jossa oppijat etenivät nopeasti itsenäisempiin ja vastuullisempiin tehtäviin kuin tekniikan alalla. Oppimispolkuja tarkasteltaessa oppisopimusopiskelijat kokivat usein toimivansa itsenäisessä roolissa, mutta toisinaan siirtymä vastuullisiin tehtäviin koettiin myös liian nopeana. Oppilaitosmuotoisen ammatillisen koulutuksen opiskelijat siirtyivät vähitellen oppilaitoksen ja työyhteisön tuella haastavampiin tehtäviin ja ympäristöihin. Joissakin tapauksissa oppijat kuitenkin sijoitettiin työpaikan hierarkiassa alemmaksi ja avustaviin tehtäviin. Ala- ja oppimispolkukohtaisista eroista huolimatta tutkimuksessa esitetään, että eri yhteisöjen tarjoamia oppimisympäristöjä voidaan kehittää edistämällä oppijoiden mahdollisuuksia osallistua, saada ohjausta sekä kokea osallisuutta.
Neljän julkaisun yhteenvetona voitiin todeta, että työelämälähtöinen koulutus ammatillisessa koulutuksessa liittyy useisiin mikro-, meso- ja makrotason seikkoihin. Oppijat ja heidän ominaisuutensa sekä käytöksensä ovat työelämälähtöisen oppimisen keskiössä. Oppimismahdollisuuksien hyödyntämisen koettiin usein edellyttävän itseohjautuvuutta. Samalla huomiota tulee kiinnittää myös laajempaan kontekstiin, erilaisiin yhteisöihin ja organisaatioihin, jotka osallistuvat ammatilliseen koulutukseen sekä koulutuksen ja oppilaitoksen rooliin suhteessa työelämässä oppimiseen. Lisäksi ammatillisen koulutuksen järjestelmään ja yhteiskuntaan liittyviä kehityskulkuja ei voida jättää huomiotta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]