Vuorovaikutuksen keinot ja yhteisöllisyys Marimekon Instagram-sivulla
Hallikainen, Janika; Mettinen, Sohvi (2019)
Hallikainen, Janika
Mettinen, Sohvi
2019
Viestinnän monitieteinen tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912257121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912257121
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassamme tarkastelemme vuorovaikutuksen keinoja sekä yhteisöllisyyden rakentumista Marimekon Instagram-sivulla. Painotamme tutkielmassamme erityisesti brändiyhteisöjen merkitystä viestinnällisestä näkökulmasta.
Toteutimme tutkielmamme hyödyntäen sekä määrällisiä että laadullisia aineistonkeruumenetelmiä. Kävimme läpi Marimekon Instagram-julkaisut vuoden 2019 tammikuusta lokakuun loppuun. Havaintojemme luokittelussa sekä johtopäätelmien muodostamissa hyödynsimme aiempaa kirjallisuutta aiheeseen liittyen.
Tulokset osoittivat, että Marimekon Instagram-sivulla yhteisöllisyys rakentuu pääosin sitoutumisen kautta. Marimekon brändiyhteisön jäsenet osallistuivat yhteisön aktiviteetteihin tykkäysten ja kommenttien myötä. Yhteisöllisyyttä muodostettiin myös Marimekon ja jäsenten välisessä vuorovaikutuksessa. Marimekko tykkäsi aktiivisesti muiden käyttäjien kommenteista ja ajoittain myös vastasi niihin. Myös jäsenten välistä keskinäistä vuorovaikutusta oli havaittavissa. He jakoivat julkaisuja ystäviensä kanssa merkitsemällä heidät kommenttikenttään. Tiedon jakamisella ei puolestaan ollut suurta roolia yhteisöllisyyden rakentamiseen. Tietoa jaettiin harvoin ja usein se tapahtui kokemusten kertomisen muodossa.
Havaintojemme perusteella voidaan siis todeta, että vuorovaikutuksella on merkittävä rooli yhteisöllisyyden muodostamisessa. Marimekkoon liittyvä kirjallisuus sekä omat havaintomme osoittivat, kuinka ainutlaatuisuudesta ja erilaisuudesta kiinnipitäminen on ollut Marimekolle tapa pärjätä nykyajan digitaalisessa ympäristössä.
Toteutimme tutkielmamme hyödyntäen sekä määrällisiä että laadullisia aineistonkeruumenetelmiä. Kävimme läpi Marimekon Instagram-julkaisut vuoden 2019 tammikuusta lokakuun loppuun. Havaintojemme luokittelussa sekä johtopäätelmien muodostamissa hyödynsimme aiempaa kirjallisuutta aiheeseen liittyen.
Tulokset osoittivat, että Marimekon Instagram-sivulla yhteisöllisyys rakentuu pääosin sitoutumisen kautta. Marimekon brändiyhteisön jäsenet osallistuivat yhteisön aktiviteetteihin tykkäysten ja kommenttien myötä. Yhteisöllisyyttä muodostettiin myös Marimekon ja jäsenten välisessä vuorovaikutuksessa. Marimekko tykkäsi aktiivisesti muiden käyttäjien kommenteista ja ajoittain myös vastasi niihin. Myös jäsenten välistä keskinäistä vuorovaikutusta oli havaittavissa. He jakoivat julkaisuja ystäviensä kanssa merkitsemällä heidät kommenttikenttään. Tiedon jakamisella ei puolestaan ollut suurta roolia yhteisöllisyyden rakentamiseen. Tietoa jaettiin harvoin ja usein se tapahtui kokemusten kertomisen muodossa.
Havaintojemme perusteella voidaan siis todeta, että vuorovaikutuksella on merkittävä rooli yhteisöllisyyden muodostamisessa. Marimekkoon liittyvä kirjallisuus sekä omat havaintomme osoittivat, kuinka ainutlaatuisuudesta ja erilaisuudesta kiinnipitäminen on ollut Marimekolle tapa pärjätä nykyajan digitaalisessa ympäristössä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]