”Että luonto ei pysy puhtaana”: Metsäesikoulu polkuna luonnon- ja ilmastonsuojeluun
Pänkäläinen, Tuuli (2020)
Pänkäläinen, Tuuli
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912217097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912217097
Tiivistelmä
Metsäesikoulussa lapset viettävät yleensä koko esiopetuspäivän ulkona, usein jossakin päiväkodin tai koulun lähimetsässä. Tutkimustulokset ovat osoittaneet luontoympäristössä oppimisen olevan hyväksi lapsen terveydelle, ja mediassa uutisointi metsäesiopetuksesta on ollut erittäin positiivista. Samalla huoli lähiluontomme ja ilmastomme puolesta on kasvanut ilmastonmuutoksen myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä käsityksiä metsäesikoululaisilla on ilmastonmuutoksesta ja mitä keinoja heillä on luonnon- ja ilmastonsuojeluun.
Tutkimukseen osallistui seitsemän metsäesikoululaista Pirkanmaalta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Metsäesikoululaisilla ei ollut suoranaista tietoa siitä, mitä ilmastonmuutos käytännössä tarkoittaa. Kuitenkin muutama arveli sen liittyvän suoraan autoiluun ja autoilun päästöihin. Lapset kertoivat muutamia mahdollisia seurauksia ilmastonmuutokselle, kuten luonnon likaantumisen ja metsän kuihtumisen, osaamatta kuitenkaan täysin liittää näitä seurauksia ilmastonmuutokseen. Keinoina ilmastonmuutoksen torjumiseen ja ilmaston puhtaana pitämiseen lapset kertoivat autoilun vähentämisen ja vaihtoehtoisen liikkumisen. Luonnonsuojelukeinoista lapset nostivat esille luonnon puhtaana pitämisen, eläinten suojelemisen sekä luonnon tuhoamisen estämisen.
Tutkimukseen osallistui seitsemän metsäesikoululaista Pirkanmaalta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Metsäesikoululaisilla ei ollut suoranaista tietoa siitä, mitä ilmastonmuutos käytännössä tarkoittaa. Kuitenkin muutama arveli sen liittyvän suoraan autoiluun ja autoilun päästöihin. Lapset kertoivat muutamia mahdollisia seurauksia ilmastonmuutokselle, kuten luonnon likaantumisen ja metsän kuihtumisen, osaamatta kuitenkaan täysin liittää näitä seurauksia ilmastonmuutokseen. Keinoina ilmastonmuutoksen torjumiseen ja ilmaston puhtaana pitämiseen lapset kertoivat autoilun vähentämisen ja vaihtoehtoisen liikkumisen. Luonnonsuojelukeinoista lapset nostivat esille luonnon puhtaana pitämisen, eläinten suojelemisen sekä luonnon tuhoamisen estämisen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]