5.– 6.-luokkalaisten kaupunkilais- ja maalaislasten luontosuhde : ”Mielestäni ihmiset eivät ole osa luontoa, koska he tuhoavat sitä.”
Riikonen, Anri (2020)
Riikonen, Anri
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912207039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912207039
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on lisätä ymmärrystä 5.– 6.-luokkalaisten lasten luontosuhteesta. Erityisesti tutkimuksessani keskityn maaseudulla ja kaupungissa asuvien lasten luontosuhteessa esiintyviin yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin. Lasten luontosuhde on ollut esillä yleisessä keskustelussa niin tutkimuksissa, tieteellisissä teksteissä kuin sanomalehdissäkin. Lasten luontosuhde on tärkeä tutkimuskohde, sillä aikuisuuden luontosuhteelle luodaan pohja lapsena ja luontosuhde vaikuttaa siihen, miten luontoa kohdellaan ja arvostetaan.
Pohjustan tutkimusta luonnon ja luontosuhteen määrityksillä, jotka ovat molemmat laajoja ja mielipiteitä jakavia käsitteitä. Tutkimukseni aineisto koostuu kyselylomakkeista. Kyselylomakkeiden täyttöön osallistui yksi 5.– 6. luokka maaseutukoulusta ja yksi 5.luokka kaupunkikoulusta. Aineistoa analysoin sisällönanalyysia hyödyntäen, ensin koodaten aineiston ja sen jälkeen teemoitellen sen. Tutkimuskysymyksissä keskityn luontosuhteeseen kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat tiedollinen, toiminnallinen ja elämyksellinen.
Tulokset osoittavat, että maaseudulla ja kaupungissa asuvien lasten luontosuhteissa on eroja tutkimuskysymysten näkökulmista tarkasteltuna. Verrattaessa kaupunkilais- ja maalaislapsia toisiinsa, ei tutkimukseni pohjalta voida sanoa, että toisen ryhmän luontosuhde olisi selkeästi toista vahvempi. Tutkimukseni perusteella kaupunkilaislasten luontosuhde on vahvempi tiedollisesta näkökulmasta ja maalaislasten elämyksellisestä näkökulmasta. Toiminnallisen näkökulman sisällä esiintyi vaihtelua, eikä voida suoraan sanoa, että toisen ryhmän luontosuhde näyttäytyisi tästä näkökulmasta tarkasteltuna vahvempana.
Maalaislasten luontosuhde näyttäisi muotoutuvan tulosten perusteella itsenäisen ja vapaamman luonnossa vietetyn ajan kautta ja kaupunkilaislasten ennemminkin tiedollisten asioiden sekä muiden ihmisten kautta. Tutkimukseni perusteella voidaan olettaa, että molempien ryhmien luontosuhde vaatisikin vielä tukemista ja vahvistusta, mutta eri tavoin ja eri osa-alueilla.
Pohjustan tutkimusta luonnon ja luontosuhteen määrityksillä, jotka ovat molemmat laajoja ja mielipiteitä jakavia käsitteitä. Tutkimukseni aineisto koostuu kyselylomakkeista. Kyselylomakkeiden täyttöön osallistui yksi 5.– 6. luokka maaseutukoulusta ja yksi 5.luokka kaupunkikoulusta. Aineistoa analysoin sisällönanalyysia hyödyntäen, ensin koodaten aineiston ja sen jälkeen teemoitellen sen. Tutkimuskysymyksissä keskityn luontosuhteeseen kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat tiedollinen, toiminnallinen ja elämyksellinen.
Tulokset osoittavat, että maaseudulla ja kaupungissa asuvien lasten luontosuhteissa on eroja tutkimuskysymysten näkökulmista tarkasteltuna. Verrattaessa kaupunkilais- ja maalaislapsia toisiinsa, ei tutkimukseni pohjalta voida sanoa, että toisen ryhmän luontosuhde olisi selkeästi toista vahvempi. Tutkimukseni perusteella kaupunkilaislasten luontosuhde on vahvempi tiedollisesta näkökulmasta ja maalaislasten elämyksellisestä näkökulmasta. Toiminnallisen näkökulman sisällä esiintyi vaihtelua, eikä voida suoraan sanoa, että toisen ryhmän luontosuhde näyttäytyisi tästä näkökulmasta tarkasteltuna vahvempana.
Maalaislasten luontosuhde näyttäisi muotoutuvan tulosten perusteella itsenäisen ja vapaamman luonnossa vietetyn ajan kautta ja kaupunkilaislasten ennemminkin tiedollisten asioiden sekä muiden ihmisten kautta. Tutkimukseni perusteella voidaan olettaa, että molempien ryhmien luontosuhde vaatisikin vielä tukemista ja vahvistusta, mutta eri tavoin ja eri osa-alueilla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]