Turvallisuuden pelillistäminen sähköverkkoyhtiön toimintaympäristössä
Kapanen, Mikko (2020)
Kapanen, Mikko
2020
Sähkötekniikan DI-ohjelma - Degree Programme in Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912207066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912207066
Tiivistelmä
Sähköverkkojen rakennustyömailla tapahtuu vuosittain useita läheltä piti -tilanteita sekä poissaoloon johtaneita tapaturmia. Tavoitteena on, että työmailla ei sattuisi tapaturmia ja sen takia turvallisuuskulttuuriin tarvitaan muutoksia. Tässä työssä määritellään koko energia-alalle täysin uudenlainen pelillistetty turvallisuuskoulutuskonsepti sekä tutkitaan konseptin vaikuttavuutta ja soveltuvuutta sähköverkkoyhtiön toimintaympäristöön saatujen palautteiden perusteella.
Työssä pelillistetty koulutuskonsepti määritellään koostuvan pakohuonepelistä sekä sen jälkeisestä palautekeskustelusta. Konsepti on suunnattu erityisesti sähköverkkoasentajille ja maarakentajille. Toteutetun pakohuonepelin tarina vastaa tyypillisen sähköverkon rakennusprojektin työnkulkua ja pelissä ratkaistavat tehtävät ja pulmat käsittelevät teemoiltaan työturvallisuuteen ja sähkötyöturvallisuuteen liittyviä ajankohtaisia aiheita. Peliin valikoidut aiheet ovat nousseet useasti esille esimerkiksi tapaturmaraporteissa sekä turvallisuushavainnoissa. Palautekeskustelun tavoitteena on keskittää pakohuonepeliin liittyvät keskustelut erityisesti pelissä kohdattuihin turvallisuusasioihin.
Vaikuttavuuden ja konseptin soveltuvuuden arvioinnin tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa koulutuksen aikana koulutettavien tunnelmia kysyttiin tunnetiloihin perustuvan palautekyselyn avulla. Tehdyn tutkimuksen mukaan 98,5% koulutuksen suorittaneista ovat positiivisissa tunnelmissa koulutuksesta lähdettäessä. Palautekeskustelulla havaitaan olevan merkittävä rooli koulutuksen onnistumiseen sekä koulutuksen aiheuttamiin tunteisiin. Toisessa osassa koulutettaville lähetettiin palautekysely, kun koulutuksesta oli kulunut vähintään viikko. Tulosten perusteella pelillistetty koulutuskonsepti on mielekäs tapa kerrata tuttuja asioita, mutta pelin avulla opitaan myös uusia asioita turvallisuuteen liittyen. Koulutettavat tunnistavat koulutuksessa esitettävät turvallisuusasiat olennaisiksi töihin liittyviksi asioiksi ja toivovat lisää pelillistämisen hyödyntämistä koulutuksellisissa tarkoituksissa. Yhdeksi konseptin vaikuttavuuteen liittyväksi tekijäksi havaitaan niin sisäinen kuin ulkoinenkin viestintä. Turvallisuusasenteiden muutosta ei voida näin lyhyessä aikavälissä havaita, mutta pelillistetyn koulutuskonseptin voidaan arvioida palautteiden perusteella olevan toimiva tapa kehittää turvallisuuskulttuuria
Työssä pelillistetty koulutuskonsepti määritellään koostuvan pakohuonepelistä sekä sen jälkeisestä palautekeskustelusta. Konsepti on suunnattu erityisesti sähköverkkoasentajille ja maarakentajille. Toteutetun pakohuonepelin tarina vastaa tyypillisen sähköverkon rakennusprojektin työnkulkua ja pelissä ratkaistavat tehtävät ja pulmat käsittelevät teemoiltaan työturvallisuuteen ja sähkötyöturvallisuuteen liittyviä ajankohtaisia aiheita. Peliin valikoidut aiheet ovat nousseet useasti esille esimerkiksi tapaturmaraporteissa sekä turvallisuushavainnoissa. Palautekeskustelun tavoitteena on keskittää pakohuonepeliin liittyvät keskustelut erityisesti pelissä kohdattuihin turvallisuusasioihin.
Vaikuttavuuden ja konseptin soveltuvuuden arvioinnin tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa koulutuksen aikana koulutettavien tunnelmia kysyttiin tunnetiloihin perustuvan palautekyselyn avulla. Tehdyn tutkimuksen mukaan 98,5% koulutuksen suorittaneista ovat positiivisissa tunnelmissa koulutuksesta lähdettäessä. Palautekeskustelulla havaitaan olevan merkittävä rooli koulutuksen onnistumiseen sekä koulutuksen aiheuttamiin tunteisiin. Toisessa osassa koulutettaville lähetettiin palautekysely, kun koulutuksesta oli kulunut vähintään viikko. Tulosten perusteella pelillistetty koulutuskonsepti on mielekäs tapa kerrata tuttuja asioita, mutta pelin avulla opitaan myös uusia asioita turvallisuuteen liittyen. Koulutettavat tunnistavat koulutuksessa esitettävät turvallisuusasiat olennaisiksi töihin liittyviksi asioiksi ja toivovat lisää pelillistämisen hyödyntämistä koulutuksellisissa tarkoituksissa. Yhdeksi konseptin vaikuttavuuteen liittyväksi tekijäksi havaitaan niin sisäinen kuin ulkoinenkin viestintä. Turvallisuusasenteiden muutosta ei voida näin lyhyessä aikavälissä havaita, mutta pelillistetyn koulutuskonseptin voidaan arvioida palautteiden perusteella olevan toimiva tapa kehittää turvallisuuskulttuuria