Kun kirjaimet menevät metsään: Kielellisten taitojen ja kiinnostuksen vahvistaminen metsäesiopetuksessa
Valkama, Ella (2020)
Valkama, Ella
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912197035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912197035
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on kielellisten taitojen ja kieltä kohtaan koetun kiinnostuksen vahvistaminen metsäesiopetuksessa. Metsäryhmien suosio on kasvanut viime vuosina, mutta niiden opetussuunnitelmiin perustuvien opetuksellisten tavoitteiden toteutumista ei ole vielä juurikaan tutkittu.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoilla metsäesiopetusryhmän opettaja tukee lasten kielellisten taitojen kehittymistä sekä vahvistaa lasten kiinnostusta kieltä kohtaan. Lisäksi pohditaan, poikkeavatko keinot perinteisen esiopetuksen keinoista ja mitä erityistä metsäympäristö tuottaa opetukseen kielen näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat lapsen kielelliset taidot esiopetusiässä, kielellisten taitojen kehittämisen tukeminen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti sekä ympäristökasvatus esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Aineisto kerättiin havainnoinnilla ja ryhmän opettajan haastattelulla yhdestä metsäesiopetusryhmästä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti teemoitellen.
Metsäesiopetuksen kielellisten taitojen tukemisen keinot eivät juuri poikkea tavallisessa esiopetuksessa käytetyistä keinoista. Useimmat metsäryhmässä käytetyt keinot eivät ole sidoksissa toimintaympäristöönsä, vaan ne voisi toteuttaa missä vain. Opetus on toiminnallista ja leikillistä. Metsä näkyy opetuksessa esimerkiksi projektien ja tarinoiden aiheissa sekä arkisanastossa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoilla metsäesiopetusryhmän opettaja tukee lasten kielellisten taitojen kehittymistä sekä vahvistaa lasten kiinnostusta kieltä kohtaan. Lisäksi pohditaan, poikkeavatko keinot perinteisen esiopetuksen keinoista ja mitä erityistä metsäympäristö tuottaa opetukseen kielen näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat lapsen kielelliset taidot esiopetusiässä, kielellisten taitojen kehittämisen tukeminen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti sekä ympäristökasvatus esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Aineisto kerättiin havainnoinnilla ja ryhmän opettajan haastattelulla yhdestä metsäesiopetusryhmästä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti teemoitellen.
Metsäesiopetuksen kielellisten taitojen tukemisen keinot eivät juuri poikkea tavallisessa esiopetuksessa käytetyistä keinoista. Useimmat metsäryhmässä käytetyt keinot eivät ole sidoksissa toimintaympäristöönsä, vaan ne voisi toteuttaa missä vain. Opetus on toiminnallista ja leikillistä. Metsä näkyy opetuksessa esimerkiksi projektien ja tarinoiden aiheissa sekä arkisanastossa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]