Luottamusosaaminen : Yhteisöosaaminen suomalaisen luottamusmiehen pääomana
Miettinen, Marjo (2020)
Miettinen, Marjo
Tampereen yliopisto
2020
Kasvatus ja yhteiskunta tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1395-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1395-1
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on analysoida suomalaisen luottamusmiehen osaamisen kehittymistä: mitä luottamusmiehen tulee osata ja miten tätä osaamista voi kehittää? Onko luottamusmiesten osaaminen sillä tasolla kuin eri osapuolet sen odottavat olevan? Suomalainen luottamusmiesjärjestelmä perustuu pohjoismaiseen konsensusajatteluun, mutta yritysten kansainvälistyessä luottamusmiehen osaaminen muuttuu. Tarkasteltavana on viiden suomalaisen kansainvälisesti toimivan teknologiayhtiön luottamusmiehet ja johto.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty grounded-teoriaa, joka etenee johdonmukaisesti kolmen eri koodausvaiheen kautta. Koodauksissa lajitellaan aineistosta löytyneitä teemoja ja käsitteitä ja muodostetaan niistä kategorioita. Analyysi avaa luottamusmiehen osaamisen kehittymistä ensin alakategorioiden avulla, päätyy kolmeen pääkategoriaan ja esittelee lopulta löydetyn ydinkategorian, jonka avulla substantiivista teoriaa voi perustella. Luottamusmiehen osaamisen kehittymistä kuvaavat kolme pääkategoriaa ovat luottamus, jatkuva oppiminen ja identiteetti. Ydinkategoria yhteisöosaaminen muotoutui pääkategorioiden avulla.
Tutkimus osoitti, että luottamusmiehen osaaminen eli yhteisöosaaminen tarvitsee luottamusosaamista kehittyäkseen. Luottamusosaaminen ei rakennu pelkästään yksilön ominaisuuksien varaan, vaan siihen tarvitaan tekemisen, oppimisen, kehittymisen ja vaikuttamisen mahdollistavia tiloja, joissa tarvittava osaaminen on mahdollista saavuttaa. Nämä osaamisen tilat ovat toiminta ja oppijuus, tieto ja asiantuntijuus, osallisuus ja johtajuus sekä instituutiot ja valta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luottamusosaamisen teoria on monivaiheinen kokonaisuus. Se vaatii luottamusmieheltä kykyä ratkaista tehtäviin ja oppimiseen liittyviä kehityshaasteita, joiden avulla osaaminen varmistetaan. Teorian neljä osaamisen tilaa auttavat luottamusmiestä oivaltamaan luottamustyön mielekkyyden ja sen yhteisöllisyyden.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty grounded-teoriaa, joka etenee johdonmukaisesti kolmen eri koodausvaiheen kautta. Koodauksissa lajitellaan aineistosta löytyneitä teemoja ja käsitteitä ja muodostetaan niistä kategorioita. Analyysi avaa luottamusmiehen osaamisen kehittymistä ensin alakategorioiden avulla, päätyy kolmeen pääkategoriaan ja esittelee lopulta löydetyn ydinkategorian, jonka avulla substantiivista teoriaa voi perustella. Luottamusmiehen osaamisen kehittymistä kuvaavat kolme pääkategoriaa ovat luottamus, jatkuva oppiminen ja identiteetti. Ydinkategoria yhteisöosaaminen muotoutui pääkategorioiden avulla.
Tutkimus osoitti, että luottamusmiehen osaaminen eli yhteisöosaaminen tarvitsee luottamusosaamista kehittyäkseen. Luottamusosaaminen ei rakennu pelkästään yksilön ominaisuuksien varaan, vaan siihen tarvitaan tekemisen, oppimisen, kehittymisen ja vaikuttamisen mahdollistavia tiloja, joissa tarvittava osaaminen on mahdollista saavuttaa. Nämä osaamisen tilat ovat toiminta ja oppijuus, tieto ja asiantuntijuus, osallisuus ja johtajuus sekä instituutiot ja valta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luottamusosaamisen teoria on monivaiheinen kokonaisuus. Se vaatii luottamusmieheltä kykyä ratkaista tehtäviin ja oppimiseen liittyviä kehityshaasteita, joiden avulla osaaminen varmistetaan. Teorian neljä osaamisen tilaa auttavat luottamusmiestä oivaltamaan luottamustyön mielekkyyden ja sen yhteisöllisyyden.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]