Luokanopettajaopiskelijoiden maailmankatsomukset : sekä ideologiat ja ismit niiden taustatekijöinä
Ojanen, Jenni (2020)
Ojanen, Jenni
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912186986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912186986
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista maailmankatsomuksellista ajattelua luokanopettajaopiskelijoiden yhteisöstä löytyy. Tämän lisäksi tavoitteena on selvittää millaisia poliittisia, filosofisia ja uskonnollisia aatteita näiden maailmankatsomusten taustatekijöinä vaikuttaa. Kartoitan tutkimuksessa myös luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia siitä millaiset aatemaailmat tulevat yhteisössä yleisimmin esille, millaiset aatemaailmat olisivat opettajanammatissa epäsopivia ja saavatko opettajan omat arvokäsitykset tulla ilmi opetustilanteessa. Pätevätkö opettajamyytit Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden yhteisössä?
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston 1-5.vuosikurssien luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauksia saatiin yhteensä 16 kappaletta. Kerättyä aineistoa käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin etsimällä niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden joukossa pätee etenkin tasa-arvon ideaalia ja ympäristöarvoja kannattavia maailmankatsomuksia. Tasa-arvon edistys ja kestävän kehityksen toteutuminen nähdään tärkeimpinä kasvatuksellisina tavoitteina. Poliittinen sitoutuneisuus jonkin tietyn ideologian alle on vähäistä ja tutkimusjoukkoa voidaankin pitää hyvin arvoliberaalina. Vastauksissa oli hajanaisuutta sen osilta, että saako opettajan omat arvokäsitykset näkyä opetuksessa. Ihmisoikeuksia rikkovat aatesuuntaukset koettiin opettajalle epäsopivina.
Jotkin opettajamyytit kuten neutraalius ja pehmeät arvot toteutuvat tutkimusjoukossa. Toisaalta tutkimusjoukko on hyvin selvillä yhteiskunnallisesta tilanteesta ja mahdollisuudet muutokseen nähdään nimenomaan kasvatuksessa. Tässä tutkimuksessa maailmankatsomusten ontologisempi ulottuvuus jäi vähemmälle. Jatkotutkimus tämän aiheen piirissä voisi keskittyä luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiin elämän ja ihmisen perimmäisestä tarkoituksesta.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston 1-5.vuosikurssien luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauksia saatiin yhteensä 16 kappaletta. Kerättyä aineistoa käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin etsimällä niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden joukossa pätee etenkin tasa-arvon ideaalia ja ympäristöarvoja kannattavia maailmankatsomuksia. Tasa-arvon edistys ja kestävän kehityksen toteutuminen nähdään tärkeimpinä kasvatuksellisina tavoitteina. Poliittinen sitoutuneisuus jonkin tietyn ideologian alle on vähäistä ja tutkimusjoukkoa voidaankin pitää hyvin arvoliberaalina. Vastauksissa oli hajanaisuutta sen osilta, että saako opettajan omat arvokäsitykset näkyä opetuksessa. Ihmisoikeuksia rikkovat aatesuuntaukset koettiin opettajalle epäsopivina.
Jotkin opettajamyytit kuten neutraalius ja pehmeät arvot toteutuvat tutkimusjoukossa. Toisaalta tutkimusjoukko on hyvin selvillä yhteiskunnallisesta tilanteesta ja mahdollisuudet muutokseen nähdään nimenomaan kasvatuksessa. Tässä tutkimuksessa maailmankatsomusten ontologisempi ulottuvuus jäi vähemmälle. Jatkotutkimus tämän aiheen piirissä voisi keskittyä luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiin elämän ja ihmisen perimmäisestä tarkoituksesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]