"Maailmanloppu tuli ja tuli uusi jääkausi": kuudesluokkalaisten käsityksiä ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista
Heinonen, Liisa; Mäkinen, Ismo (2020)
Heinonen, Liisa
Mäkinen, Ismo
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912186978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912186978
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kuudesluokkalaisten lasten käsityksiä ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, millaisena ilmastonmuutos oppilaille näyttäytyy heidän omassa elämässään ja miten lapset suhtautuvat tulevaisuuteensa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Tampereen Normaalikoulun kuudennen luokan oppilailta. Oppilaiden tehtävänä oli piirtää kolmen ruudun sarjakuva, jossa omaa ympäristöä ja sen mahdollista muuttumista tuli kuvailla nykyhetkestä tulevaisuuteen. Aineisto käsittää kaksikymmentä sarjakuvapiirrosta.
Aineistoa tarkasteltiin kolmesta eri näkökulmasta. Analyysissa huomioitiin lasten käsityksiä ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, ilmastonmuutoksen roolia lasten omassa elämässä sekä sitä, millaisia merkityksiä oppilaat antoivat ihmisen toiminnalle suhteessa ilmastonmuutokseen. Sarjakuvia ryhmiteltiin niissä esitettyjen teemojen mukaan. Näiden ryhmien yhtäläisyyksiä ja eroja tutkimalla saatiin ymmärrystä siitä, millaisia käsityksiä tutkittavilla ilmastonmuutoksesta on.
Tutkimuksen tulosten perusteella lapset ovat tietoisia ilmastonmuutoksesta, mutta sen syitä ja seurauksia ei osata eritellä kovinkaan tarkasti. Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin suhtaudutaan huolestuneesti, vaikka ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei välttämättä yhdistetä omaan elämään tai elinympäristöön. Tulosten mukaan oppilaiden näkemykset ympäristönsä tilasta tulevaisuudessa ovat melko synkeät. Aineistosta välittyi lasten kokema avuttomuuden tunne sekä vaikutelma siitä, ettei mitään ole enää tehtävissä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
Ihmisen toiminnan nähtiin olevan kytköksissä ilmastonmuutokseen monin tavoin. Esimerkiksi teollisuuden osuutta ympäristökatastrofiin tuotiin lasten kuvissa esille. Toisaalta yksilöllä ei juurikaan kuvattu olevan mahdollisuuksia hillitä ilmastonmuutoksen etenemistä. Kasvatuksen sekä lisääntyvän tietoisuuden avulla lasten käsityksiä omista vaikutusmahdollisuuksista voidaan kuitenkin lisätä. Ilmastonmuutoksen käsittelyyn opetuksessa kaivataan monialaisempaa näkökulmaa ja yhteneväisiä käytänteitä. Kasvatus voidaan nähdä merkittävänä osana kestävämpään tulevaisuuteen tähtäävää toimintaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Tampereen Normaalikoulun kuudennen luokan oppilailta. Oppilaiden tehtävänä oli piirtää kolmen ruudun sarjakuva, jossa omaa ympäristöä ja sen mahdollista muuttumista tuli kuvailla nykyhetkestä tulevaisuuteen. Aineisto käsittää kaksikymmentä sarjakuvapiirrosta.
Aineistoa tarkasteltiin kolmesta eri näkökulmasta. Analyysissa huomioitiin lasten käsityksiä ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, ilmastonmuutoksen roolia lasten omassa elämässä sekä sitä, millaisia merkityksiä oppilaat antoivat ihmisen toiminnalle suhteessa ilmastonmuutokseen. Sarjakuvia ryhmiteltiin niissä esitettyjen teemojen mukaan. Näiden ryhmien yhtäläisyyksiä ja eroja tutkimalla saatiin ymmärrystä siitä, millaisia käsityksiä tutkittavilla ilmastonmuutoksesta on.
Tutkimuksen tulosten perusteella lapset ovat tietoisia ilmastonmuutoksesta, mutta sen syitä ja seurauksia ei osata eritellä kovinkaan tarkasti. Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin suhtaudutaan huolestuneesti, vaikka ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei välttämättä yhdistetä omaan elämään tai elinympäristöön. Tulosten mukaan oppilaiden näkemykset ympäristönsä tilasta tulevaisuudessa ovat melko synkeät. Aineistosta välittyi lasten kokema avuttomuuden tunne sekä vaikutelma siitä, ettei mitään ole enää tehtävissä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
Ihmisen toiminnan nähtiin olevan kytköksissä ilmastonmuutokseen monin tavoin. Esimerkiksi teollisuuden osuutta ympäristökatastrofiin tuotiin lasten kuvissa esille. Toisaalta yksilöllä ei juurikaan kuvattu olevan mahdollisuuksia hillitä ilmastonmuutoksen etenemistä. Kasvatuksen sekä lisääntyvän tietoisuuden avulla lasten käsityksiä omista vaikutusmahdollisuuksista voidaan kuitenkin lisätä. Ilmastonmuutoksen käsittelyyn opetuksessa kaivataan monialaisempaa näkökulmaa ja yhteneväisiä käytänteitä. Kasvatus voidaan nähdä merkittävänä osana kestävämpään tulevaisuuteen tähtäävää toimintaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]