Ilmastokasvatus liikunnantunneilla: "Sitä haluaa suojella, mikä on itselle tärkeää ja läheistä"
Timo, Tuulia (2019)
Timo, Tuulia
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912176962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912176962
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat toteuttavat ilmastokasvatusta liikunnantunneillaan ja pidetäänkö ilmastokasvatusta tärkeänä liikunnantunneilla. Ilmastokasvatus aiheena on hyvin ajankohtainen, mutta liikuntaan yhdistettynä ilmastokasvatus on vähän tutkittu ja vieras aihealue. Tutkimuksen teoriaosa koostuu tutkimukseen olennaisesti liittyvistä käsitteiden määrittelyistä, lisäksi teoriaosassa paneudutaan ilmastokasvatuksen tärkeyteen ja sen mahdollisuuksiin koululiikunnassa. Tutkimuksen aineisto kerättiin sosiaalisessa mediassa Facebookissa. Kysely suoritettiin kahdessa Facebookin suljetun ryhmän keskustelupalstalla, joihin kuuluu pääasiassa opettajia. Aineistosta jaoteltiin vastaukset omiin ryhmiinsä sisällönanalyysin avulla. Tulokset antavat konkreettisia esimerkkejä siitä, miten opettajat ovat toteuttaneet ilmastokasvatusta liikunnantunneillaan. Esimerkit jaoteltiin kuuteen eri ryhmään: liikuntavälineiden käytön ekologisuus, ilmastonmuutoksen vaikutusten huomioiminen opetuksessa, ilmastonmuutoksesta keskusteleminen, ilmastokasvatusta pelien ja teemaviikkojen avulla, ympäristön siistiminen ja liikunnan yhdistäminen sekä luonnossa liikkuminen. Yleisesti ilmastokasvatus nähtiin toivottuna asiana liikunnantunneilla, kunhan se ei vähennä oppilaiden liikkumisaikaa. Liikunnanopettajat voivat käyttää hyödyksi tutkimuksessa esiin nousseita ideoita ilmastokasvatuksen toteuttamiseen liikunnantunneilla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]