Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verbien käsittely peruskoulun suomen kieli ja kirjallisuus sekä suomi toisena kielenä ja kirjalllisuus -oppimäärän oppikirjasarjassa Särmä

Välilä, Mari (2020)

 
Avaa tiedosto
VäliläMari.pdf (474.4Kt)
Lataukset: 



Välilä, Mari
2020

Kielten maisteriohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912176968
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan verbien modusten käsittelyä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden Särmä-oppikirjasarjan kahdeksannen luokan kirjoissa. Tutkielmassa vertaillaan erityisesti oppikirjasarjan äidinkielisille suomen puhujille sekä S2-oppilaille suunnattuja harjoituskirjoja ja niissä esiintyviä tehtäviä. Harjoituksia peilataan käytössä oleviin Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin 2014. Tutkielma vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin:

1. Miten verbien käsittely eroaa äidinkieleltään suomalaisille oppilaille ja suomi toisena kielenä oppilaille suunnatuissa oppikirjoissa?
2. Miten verbien käsittely oppikirjoissa näyttäytyy suhteessa pedagogisen kielitiedon periaatteisiin sekä perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin?
3. Millaisia asioita peruskoulussa yläkouluikäisiä opettavan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan tulee huomioida äidinkieleltään suomenkielisten ja suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden opetuksessa verbien osalta?

Laadullinen analyysi on pääosin kuvaileva. Tutkielman teoriataustana toimii pedagoginen kielitieto sekä sen taustalla vaikuttava funktionaalinen kielitieto, joihin myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat.

Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa harjoituskirjoissa esiintyvistä harjoituksista on pääpiirteiltään samanlaisia sekä äidinkielisten oppilaiden että S2-oppilaiden harjoituskirjassa. Tehtäviä on kuitenkin eriytetty monin tavoin, esimerkiksi helpottamalla tehtävänantoa S2-oppilaan harjoituskirjaversiossa tai ohjaamalla S2-oppilasta katsomaan lisätietoa oppikirjan takaa löytyvästä kielioppiosiosta, jollaista ei löydy äidinkieliselle oppilaalle suunnatusta versiosta. Tehtävissä käytetään myös osittain erilaista sanastoa. Tehtävien oppimistavoitteissa on havaittavissa joitakin eroavaisuuksia. Äidinkielisten oppilaiden harjoitukset saattavat vaatia syvällisempää pohdintaa, kun taas S2-oppilaan harjoitusversiot ovat mekaanisempia. Lisäksi äidinkielisen oppilaan harjoituskirjassa harjoituksissa harjoitellaan moduksista myös potentiaalia, mutta S2-oppilaan versiossa potentiaalia harjoitellaan vain kertaustehtävissä. Tutkielmassa tarkastellut harjoitukset toteuttavat osittain perusopetuksen opetussuunnitelman äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineelle asetettuja tavoitteita ja pedagogisen kielitiedon periaatteita, mutta näissä esiintyy myös paljon sellaisia tavoitteita, joihin harjoitukset eivät vastaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste