"Mitä me tehtäis täällä, jos me ei havainnoitais?" : Havainnointi osana pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksessa
Keski-Panula, Helka; Kuoppala, Heini (2019)
Keski-Panula, Helka
Kuoppala, Heini
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912146882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912146882
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia havainnointia osana pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvattajat määrittelevät havainnoinnin ja pedagogisen dokumentoinnin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvattajat toteuttavat havainnointia varhaiskasvatuksen arjessa ja miten he hyödyntävät havaintoja toiminnan suunnittelussa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta, sillä aineistonkeruu kohdistettiin yhteen päiväkotiryhmään. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui neljä varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä luokittelun avulla.
Tutkimustuloksista selviää, että pedagoginen dokumentointi on haastava määritellä. Havainnoinnin määritteleminen on helpompaa ja haastateltavien määritelmät siihen liittyen ovat samankaltaisia. Tulokset osoittivat myös, että ryhmässä on yhteisiä sopimuksia havainnoinnin toteuttamista koskien ja havaintojen kirjaamiseen liittyen. Varhaiskasvattajat ovat sitoutuneita koko pedagogisen dokumentoinnin prosessiin, ja havainnointi on päivittäistä ja jatkuvaa. Havainnoinnin eettisyyteen kiinnitetään huomiota. Saatuja havaintoja hyödynnetään lapsilähtöisyyden ja osallisuuden tukemiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkittavan ryhmän toiminta perustuu monikanavaiseen havainnointiin ja havainnointi on rakennettu osaksi ryhmän toimintakulttuuria. Varhaiskasvattajilla on toimivat havainnointikäytännöt, joihin he ovat sitoutuneita. Tämä saattaa vaikuttaa siihen, että varhaiskasvattajat kokevat havainnoinnin myönteiseksi asiaksi eivätkä näe siinä ongelmia. Lasten mielenkiinnon kohteet otetaan huomioon ja lasten ideoihin pyritään tarttumaan heti, mikä lisää lasten osallisuutta ryhmässä. Jatkossa saattaisi olla hyödyllistä tutkia, onko eri päiväkotiryhmien välillä eroja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamisessa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta, sillä aineistonkeruu kohdistettiin yhteen päiväkotiryhmään. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui neljä varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä luokittelun avulla.
Tutkimustuloksista selviää, että pedagoginen dokumentointi on haastava määritellä. Havainnoinnin määritteleminen on helpompaa ja haastateltavien määritelmät siihen liittyen ovat samankaltaisia. Tulokset osoittivat myös, että ryhmässä on yhteisiä sopimuksia havainnoinnin toteuttamista koskien ja havaintojen kirjaamiseen liittyen. Varhaiskasvattajat ovat sitoutuneita koko pedagogisen dokumentoinnin prosessiin, ja havainnointi on päivittäistä ja jatkuvaa. Havainnoinnin eettisyyteen kiinnitetään huomiota. Saatuja havaintoja hyödynnetään lapsilähtöisyyden ja osallisuuden tukemiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkittavan ryhmän toiminta perustuu monikanavaiseen havainnointiin ja havainnointi on rakennettu osaksi ryhmän toimintakulttuuria. Varhaiskasvattajilla on toimivat havainnointikäytännöt, joihin he ovat sitoutuneita. Tämä saattaa vaikuttaa siihen, että varhaiskasvattajat kokevat havainnoinnin myönteiseksi asiaksi eivätkä näe siinä ongelmia. Lasten mielenkiinnon kohteet otetaan huomioon ja lasten ideoihin pyritään tarttumaan heti, mikä lisää lasten osallisuutta ryhmässä. Jatkossa saattaisi olla hyödyllistä tutkia, onko eri päiväkotiryhmien välillä eroja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]