Hienomotoriset taidot ja niiden tukeminen 5 - 6-vuotiaiden kirjoittamaan oppimisessa
Patronen, Katja; Porkka, Hanna-Mari (2019)
Patronen, Katja
Porkka, Hanna-Mari
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912146881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912146881
Tiivistelmä
Kirjoittaminen on tarkkaa, pienistä lihaksista lähtevää, hienomotorista työskentelyä. Lapsen hienomotoriset taidot ovat yksi olennainen osa kirjoittamaan oppimisen prosessia. Näin ollen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tehtävänä on kehittää lapsen hienomotorisia taitoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä kirjoittamaan oppimiseen tarvittavista hienomotorisista taidoista sekä keinoista niiden tukemiseksi. Tutkimuksessa tarkastelimme kirjoittamaan oppimiseen tarvittavien hienomotoristen taitojen tukemista 5–6-vuotiaiden lasten kohdalla, sillä tässä iässä lasten kiinnostuksen herättäminen kirjoittamaan ja lukemaan oppimista kohtaan muuttuu systemaattisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi.
Tutkimus edustaa kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla varhaiskasvatuksen opettajilta ja erityisopettajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten perusteella kasvattajan roolilla nähtiin olevan suuri merkitys lasten hienomotoristen taitojen kehittymisessä. Kasvattajalla on merkittävä asema toiminnan tukemisessa yleisesti, kuten välineiden tarjoajana, mallin näyttäjänä sekä toiminnan tavoitteiden asettajana. Kirjoittamaan oppimiseen tarvittavia hienomotorisia taitoja voidaan tukea kynäotetta vaativien tehtävien lisäksi myös perustoimintatilanteissa sekä muussa ohjatussa toiminnassa, kuten askartelussa ja liikunnassa.
Kirjoittamaan oppimiseen vaadittavia hienomotorisia taitoja voidaan tukea monin eri tavoin päiväkodin ja esiopetuksen arjessa. Kirjoittamaan oppimiseen tarvittavien hienomotoristen taitojen harjoitteleminen ei siis rajaudu pelkästään kynä-paperitehtäviin, vaan näiden taitojen opettelemista voidaan harjoitella niin ruokailleissa veitsen ja haarukan yhtäaikaisella käytöllä kuin askarrellessakin muovailemalla tai paperia leikkaamalla.
Tutkimus edustaa kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla varhaiskasvatuksen opettajilta ja erityisopettajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten perusteella kasvattajan roolilla nähtiin olevan suuri merkitys lasten hienomotoristen taitojen kehittymisessä. Kasvattajalla on merkittävä asema toiminnan tukemisessa yleisesti, kuten välineiden tarjoajana, mallin näyttäjänä sekä toiminnan tavoitteiden asettajana. Kirjoittamaan oppimiseen tarvittavia hienomotorisia taitoja voidaan tukea kynäotetta vaativien tehtävien lisäksi myös perustoimintatilanteissa sekä muussa ohjatussa toiminnassa, kuten askartelussa ja liikunnassa.
Kirjoittamaan oppimiseen vaadittavia hienomotorisia taitoja voidaan tukea monin eri tavoin päiväkodin ja esiopetuksen arjessa. Kirjoittamaan oppimiseen tarvittavien hienomotoristen taitojen harjoitteleminen ei siis rajaudu pelkästään kynä-paperitehtäviin, vaan näiden taitojen opettelemista voidaan harjoitella niin ruokailleissa veitsen ja haarukan yhtäaikaisella käytöllä kuin askarrellessakin muovailemalla tai paperia leikkaamalla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6534]