Concept definition for electric motor asset management service
Joukio, Jaakko (2019)
Joukio, Jaakko
2019
Konetekniikan DI-tutkinto-ohjelma
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912136864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912136864
Tiivistelmä
Industrial servitization occurs when industrial manufacturers move from traditional product-based business models towards offerings in which the physical products are offered as parts of wider customer solutions that include services. Digitalization and leaps in industrial product development, as well as positive influences from other sectors, have boosted the development of industrial servitization and a growing interest has emerged from various industrial manufacturing sectors to seek growth and profit generation through service business development.
As a result of servitization development, industrial manufacturers have ended in situations in which driving factors supporting the strategic decisions have not been available or have been contradictory depending on the source. This thesis studied the driving and preventing factors that industrial manufacturers must consider before moving towards service-oriented business models. It was conducted by comparing identified drivers and barriers with actualized positive and negative effects. This produced a validated list of drivers and barriers with corresponding actualized effects from real business cases. Furthermore, this thesis defined an electric motor asset management service concept for the Case Company. The research was conducted as a qualitative panel interview case study. External customer company contacts and internal Case Company contacts provided data of the features with the highest supplier and customer value generation potentials. That information was used to define the most important features that an asset management service should include.
The results showed that various financial development, enhanced customer relationships and increased process-efficiency-related positive effects have been achieved through industrial servitization. To the same extent, the results clearly showed that organizational unpreparedness towards the requirements of servitization implementation has led to offering-related problems which have eventually caused financial problems and even increased bankruptcy risks. Identifying these three steps leading to problems and therefore improving the readiness to resolve them can be regarded as some of this study’s most important results. Regarding the asset management service concept, a simple pricing model, straightforward order-delivery process, usage of a 3rd party ownership holder and asset labeling and storage optimization were identified as features holding the highest customer and supplier value generation potential. A need for further research towards especially service strategy implementation processes, ownership options of industrial process-running assets and asset management service triad liability distribution was noticed. Teollisella palvelullistumisella tarkoitetaan ilmiötä, jossa teolliset laitevalmistajat siirtyvät perinteisistä tuoteperusteisista liiketoimintamalleista kohti tarjoomia, joissa fyysisiä tuotteita tarjotaan osana laajempaa, palvelujakin sisältävää asiakasratkaisua. Digitalisaatio ja teollisen tuotekehityksen harppaukset sekä muiden sektoreiden myönteiset vaikutukset ovat tehostaneet teollista palvellistumiskehitystä ja valmistavan teollisuuden eri sektorit ovat kasvua ja tuloskehitystä etsiessään osoittaneet kasvavaa kiinnostusta palveluliiketoiminnan kehittämistä kohtaan.
Palvelullistumiskehityksen myötä teolliset valmistajat ovat ajautuneet tilanteisiin, joissa muutosajureita strategiapäätösten tueksi ei ole ollut saatavilla tai tieto on ollut eri lähteiden kesken ristiriitaista. Tämä diplomityö tutki muutosajureita ja -esteitä, joita teolliset laitevalmistajat joutuvat ottamaan huomioon ennen palvelupainotteisiin liiketoimintamalleihin siirtymistä. Tutkimus toteutettiin vertailemalla ajureita ja estäjiä, joita vastaavia positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia teolliset palvelullistamispäätökset olivat aiemman tutkimuksen perusteella tuottaneet. Vertailu tuotti listan muutosajureista ja -esteistä, joita vastaavia myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia aiemmin toteutetut palvelullistumisprojektit olivat todellisille valmistavan teollisuuden yrityksille tuottaneet. Muutosajureiden ja -esteiden lisäksi tässä diplomityössä määriteltiin kohdeyritykselle runko tärkeimmistä ominaisuuksista, joita sähkömoottoreiden laitehallintapalvelukonseptin tulisi sisältää mahdollisimman korkean toimittaja- ja asiakasarvon tuottamista varten. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena paneelidata-analyysin avulla. Asiakaskontakteja ja kohdeyrityksen sisäisiä kontakteja haastateltiin haastattelurunkojen avulla laitehallintapalvelukonseptin ominaisuuksista, joita he pitivät tärkeimpinä arvontuottajina omasta näkökulmastaan. Tätä dataa käytettiin laitehallintapalvelun tärkeimpien ominaisuuksien määrittelyssä.
Tulokset osoittivat, että teollisella palvelullistumisella on saavutettu useita tuloksentekokyvyn kehittämiseen, asiakassuhteiden parantamiseen ja prosessien tehokkuuden kasvattamiseen liittyviä positiivisia vaikutuksia. Vastaavasti tulokset osoittivat selkeästi, että organisaatiotason valmistautumattomuus palvelullistamisen toimeenpanoa varten on johtanut erilaisiin tarjoomahaasteisiin, jotka osaltaan ovat johtaneet taloudellisiin ongelmiin. Näiden kolmen ongelmiin johtavan askeleen tunnistamista ja siten niiden ratkaisuvalmiuden parantamista voidaan pitää eräinä tämän diplomityön keskeisimmistä tutkimustuloksista. Laitehallintapalvelukonseptin tärkeimpien ominaisuuksien rungoksi osoittautui yksinkertaisen hinnoittelumallin, ulkoisen omistajaosapuolen sekä sähkömoottoreiden nimike- ja varastointimäärien optimoinnin muodostama kokonaisuus. Tieteellisen lisätutkimuksen kohteiksi tämä diplomityö osoitti palvelullistamisstrategian käyttöönottoprosessiin, omistajaosapuolivaihtoehtoihin sekä palvelutriadin vastuunjakoon liittyviä aihealueita.
As a result of servitization development, industrial manufacturers have ended in situations in which driving factors supporting the strategic decisions have not been available or have been contradictory depending on the source. This thesis studied the driving and preventing factors that industrial manufacturers must consider before moving towards service-oriented business models. It was conducted by comparing identified drivers and barriers with actualized positive and negative effects. This produced a validated list of drivers and barriers with corresponding actualized effects from real business cases. Furthermore, this thesis defined an electric motor asset management service concept for the Case Company. The research was conducted as a qualitative panel interview case study. External customer company contacts and internal Case Company contacts provided data of the features with the highest supplier and customer value generation potentials. That information was used to define the most important features that an asset management service should include.
The results showed that various financial development, enhanced customer relationships and increased process-efficiency-related positive effects have been achieved through industrial servitization. To the same extent, the results clearly showed that organizational unpreparedness towards the requirements of servitization implementation has led to offering-related problems which have eventually caused financial problems and even increased bankruptcy risks. Identifying these three steps leading to problems and therefore improving the readiness to resolve them can be regarded as some of this study’s most important results. Regarding the asset management service concept, a simple pricing model, straightforward order-delivery process, usage of a 3rd party ownership holder and asset labeling and storage optimization were identified as features holding the highest customer and supplier value generation potential. A need for further research towards especially service strategy implementation processes, ownership options of industrial process-running assets and asset management service triad liability distribution was noticed.
Palvelullistumiskehityksen myötä teolliset valmistajat ovat ajautuneet tilanteisiin, joissa muutosajureita strategiapäätösten tueksi ei ole ollut saatavilla tai tieto on ollut eri lähteiden kesken ristiriitaista. Tämä diplomityö tutki muutosajureita ja -esteitä, joita teolliset laitevalmistajat joutuvat ottamaan huomioon ennen palvelupainotteisiin liiketoimintamalleihin siirtymistä. Tutkimus toteutettiin vertailemalla ajureita ja estäjiä, joita vastaavia positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia teolliset palvelullistamispäätökset olivat aiemman tutkimuksen perusteella tuottaneet. Vertailu tuotti listan muutosajureista ja -esteistä, joita vastaavia myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia aiemmin toteutetut palvelullistumisprojektit olivat todellisille valmistavan teollisuuden yrityksille tuottaneet. Muutosajureiden ja -esteiden lisäksi tässä diplomityössä määriteltiin kohdeyritykselle runko tärkeimmistä ominaisuuksista, joita sähkömoottoreiden laitehallintapalvelukonseptin tulisi sisältää mahdollisimman korkean toimittaja- ja asiakasarvon tuottamista varten. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena paneelidata-analyysin avulla. Asiakaskontakteja ja kohdeyrityksen sisäisiä kontakteja haastateltiin haastattelurunkojen avulla laitehallintapalvelukonseptin ominaisuuksista, joita he pitivät tärkeimpinä arvontuottajina omasta näkökulmastaan. Tätä dataa käytettiin laitehallintapalvelun tärkeimpien ominaisuuksien määrittelyssä.
Tulokset osoittivat, että teollisella palvelullistumisella on saavutettu useita tuloksentekokyvyn kehittämiseen, asiakassuhteiden parantamiseen ja prosessien tehokkuuden kasvattamiseen liittyviä positiivisia vaikutuksia. Vastaavasti tulokset osoittivat selkeästi, että organisaatiotason valmistautumattomuus palvelullistamisen toimeenpanoa varten on johtanut erilaisiin tarjoomahaasteisiin, jotka osaltaan ovat johtaneet taloudellisiin ongelmiin. Näiden kolmen ongelmiin johtavan askeleen tunnistamista ja siten niiden ratkaisuvalmiuden parantamista voidaan pitää eräinä tämän diplomityön keskeisimmistä tutkimustuloksista. Laitehallintapalvelukonseptin tärkeimpien ominaisuuksien rungoksi osoittautui yksinkertaisen hinnoittelumallin, ulkoisen omistajaosapuolen sekä sähkömoottoreiden nimike- ja varastointimäärien optimoinnin muodostama kokonaisuus. Tieteellisen lisätutkimuksen kohteiksi tämä diplomityö osoitti palvelullistamisstrategian käyttöönottoprosessiin, omistajaosapuolivaihtoehtoihin sekä palvelutriadin vastuunjakoon liittyviä aihealueita.