Opiskelijavaihdon motiiveja luokanopettajaopiskelijoiden silmin
Alijoki, Emma (2020)
Alijoki, Emma
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912126819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912126819
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miksi Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat lähtevät tai eivät lähde opiskelijavaihtoon. Korkeakoulujen kansainvälisyys on tutkimuksien mukaan lisääntynyt, mutta tämä ei näy ainakaan Tampereen yliopiston kasvatustieteilijöiden joukossa opiskelijavaihdon lisääntymisenä. Keskustelut opiskelijavaihdosta ovat yleensä pinnalla ainakin jossakin vaiheessa opintoja, mutta käytännössä kuitenkin hyvin harva opiskelija sisällyttää kansainvälisiä kokonaisuuksia opintoihinsa. Halusin lähestyä aihetta tarkemmin, sillä koin kiinnostavana pohtia ilmiön merkityksiä. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, minkälaisia motiiveja luokanopettajaopiskelijat antavat opiskelijavaihtoon lähdölle tai lähtemättömyydelle.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta noudattaen, ja tutkimusaineiston keräämiseen on käytetty eläytymismenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen lomakkeen muodossa Tampereen yliopiston 2.-5. vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauslomakkeita oli kaksi erilaista, ja kehyskertomus lomakkeissa oli erilainen. Ensimmäisessä kehyskertomuksessa vastaajan piti kuvitella tilanne, jossa hän lähtee opiskelijavaihtoon. Tähän vastauksia tuli yhdeksän kappaletta. Toisessa kehyskertomuksessa vastaajan piti kuvitella tilanne, jossa hän opiskelijavaihtoa harkittuaan kuitenkin päätyy jättämään vaihdon välistä. Tähän vastauksia tuli 17 kappaletta.
Analysoin tutkimusaineistoa teemoittelun avulla. Vastauksista oli löydettävissä erilaisia motiiveja, joista muodostui molempiin kehyskertomuksiin liittyen neljä teemaa. Kertomuksissa, joissa opiskelija lähtee opiskelijavaihtoon, jaoin teemat akateemisiin, henkilökohtaisiin, kulttuurisiin ja sosiaalisiin motiiveihin. Kertomuksissa, joissa opiskelijavaihtoon ei lähdetä, jako tehtiin akateemisiin, henkilökohtaisiin, sosiaalisiin ja muihin motiiveihin.
Tulosten perusteella suurimpia lähtöön vaikuttavia motiiveja ovat kokemukset, matkustelu ja halu nähdä maailmaa. Lisäksi vaihto koetaan mahdollisuutena kehittää kielitaitoa ja luoda kansainvälisiä suhteita. Merkittävimpiä motiiveja vaihtoon lähtemättömyyden kannalta ovat pelko opintojen viivästymisestä, hankaluus kurssien hyväksi lukemisessa sekä etäisyys läheisistä ihmisistä kotisuomessa. Jotta opiskelijavaihtoa saataisiin lisättyä, tulisi sen hyötyihin luokanopettajaopintojen kannalta kiinnittää huomiota sekä pohtia koulutuksen rakenteen vaikutusta vaihtoon lähdölle. Myös informaation saatavuus opiskelijavaihtoon liittyvissä asioissa on oleellista.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta noudattaen, ja tutkimusaineiston keräämiseen on käytetty eläytymismenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen lomakkeen muodossa Tampereen yliopiston 2.-5. vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauslomakkeita oli kaksi erilaista, ja kehyskertomus lomakkeissa oli erilainen. Ensimmäisessä kehyskertomuksessa vastaajan piti kuvitella tilanne, jossa hän lähtee opiskelijavaihtoon. Tähän vastauksia tuli yhdeksän kappaletta. Toisessa kehyskertomuksessa vastaajan piti kuvitella tilanne, jossa hän opiskelijavaihtoa harkittuaan kuitenkin päätyy jättämään vaihdon välistä. Tähän vastauksia tuli 17 kappaletta.
Analysoin tutkimusaineistoa teemoittelun avulla. Vastauksista oli löydettävissä erilaisia motiiveja, joista muodostui molempiin kehyskertomuksiin liittyen neljä teemaa. Kertomuksissa, joissa opiskelija lähtee opiskelijavaihtoon, jaoin teemat akateemisiin, henkilökohtaisiin, kulttuurisiin ja sosiaalisiin motiiveihin. Kertomuksissa, joissa opiskelijavaihtoon ei lähdetä, jako tehtiin akateemisiin, henkilökohtaisiin, sosiaalisiin ja muihin motiiveihin.
Tulosten perusteella suurimpia lähtöön vaikuttavia motiiveja ovat kokemukset, matkustelu ja halu nähdä maailmaa. Lisäksi vaihto koetaan mahdollisuutena kehittää kielitaitoa ja luoda kansainvälisiä suhteita. Merkittävimpiä motiiveja vaihtoon lähtemättömyyden kannalta ovat pelko opintojen viivästymisestä, hankaluus kurssien hyväksi lukemisessa sekä etäisyys läheisistä ihmisistä kotisuomessa. Jotta opiskelijavaihtoa saataisiin lisättyä, tulisi sen hyötyihin luokanopettajaopintojen kannalta kiinnittää huomiota sekä pohtia koulutuksen rakenteen vaikutusta vaihtoon lähdölle. Myös informaation saatavuus opiskelijavaihtoon liittyvissä asioissa on oleellista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]