Miksi musiikkia opetetaan perusopetuksessa?
Laitinen, Henna (2019)
Laitinen, Henna
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912126816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912126816
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli tutkia musiikkikasvatuksen suhdetta sivistykseen ja tasa-arvoon perusopetuksessa sekä selvittää, kuinka eri tavoin musiikkikasvatusta arvotetaan. Aiheen käsittely oli tarkoituksenmukaista sen ajankohtaisuuden vuoksi.
Tutkielmassa on paneuduttu musiikinopetuksen historiaan, jotta opetuksen määrää ja arvotusta voi peilata nykypäivään sekä tutustuttu musiikin tavoitteisiin ja sisältöihin opetussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksen teoreettisessa osassa on perehdytty aiheen kannalta olennaisiin käsitteisiin: sivistys, tasa-arvo, musiikkikasvatus sekä välinearvo ja itseisarvo.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineisto koostui yhdeksästä Pro gradu -tutkielmasta, joita analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistoa lähestyttiin tutkimuskysymysten valossa. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus oli toimiva tapa jäsentää laajaa aineistoa ja koostaa siinä olevat arvot ja merkitykset.
Tulosten perusteella voidaan sanoa musiikilla olevan paikkansa sivistävässä ja tasa-arvoisessa perusopetuksessa. Musiikkikasvatusta arvotettiin kolmen arvon: välinearvon, itseisarvon ja psyykkisen merkittävyyden kautta. Nämä musiikkikasvatuksen arvot auttavat ymmärtämään sen laaja-alaisia hyötyjä ja merkityksiä ja toimivat työkaluina perustellessa musiikin oppiaineen merkitystä perusopetuksessa.
Tutkielmassa on paneuduttu musiikinopetuksen historiaan, jotta opetuksen määrää ja arvotusta voi peilata nykypäivään sekä tutustuttu musiikin tavoitteisiin ja sisältöihin opetussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksen teoreettisessa osassa on perehdytty aiheen kannalta olennaisiin käsitteisiin: sivistys, tasa-arvo, musiikkikasvatus sekä välinearvo ja itseisarvo.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineisto koostui yhdeksästä Pro gradu -tutkielmasta, joita analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistoa lähestyttiin tutkimuskysymysten valossa. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus oli toimiva tapa jäsentää laajaa aineistoa ja koostaa siinä olevat arvot ja merkitykset.
Tulosten perusteella voidaan sanoa musiikilla olevan paikkansa sivistävässä ja tasa-arvoisessa perusopetuksessa. Musiikkikasvatusta arvotettiin kolmen arvon: välinearvon, itseisarvon ja psyykkisen merkittävyyden kautta. Nämä musiikkikasvatuksen arvot auttavat ymmärtämään sen laaja-alaisia hyötyjä ja merkityksiä ja toimivat työkaluina perustellessa musiikin oppiaineen merkitystä perusopetuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]