Alakoulun oppilaiden liikunta-aktiivisuus ja ruokatottumukset : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Paloniemi, Annukka (2020)
Paloniemi, Annukka
2020
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912116790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912116790
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena oli tarkastella, millaisia haasteita alakoulun oppilaiden liikuntaaktiivisuudessa ja ruokatottumuksissa on havaittavissa. Aiheen käsittely on tarkoituksenmukaista sen ajankohtaisuuden ja tärkeyden vuoksi.
Tutkimuksen teoreettisessa perustassa perehdyttiin tutkimuksen kannalta keskeisiin käsitteisiin. Näitä käsitteitä olivat terveystottumukset, ruokatottumukset ja liikunta-aktiivisuus. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Analysoitava aineisto koostui kymmenestä eri dokumentista, jotka oli viimeisen viiden vuoden aikana tehtynä tutkimuksia ja tutkimushankkeita.
Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisältö teemoitettiin aineistosta ilmenneiden yhtäläisyyksien avulla. Aineistosta ilmenneet samankaltaisuudet yhdistettiin tulososiossa kahdeksaksi eri pääteemaksi. Teemoiksi muodostui liikunta-aktiivisuuden osalta neljä eri teemaa: motivaatiota heikentävät tekijät, passiivinen elämäntyyli, vanhempien asenne ja esimerkki sekä elinympäristön virikkeettömyys. Ruokatottumuksissa muodostui myös neljä eri teemaa, jotka olivat perheen malli, itseohjautuvuus ja osallisuus, epäsäännöllinen ruokailurytmi ja ravitsemuksen laatu. Laadullisen tutkimuksen aineistolähtöinen sisällönanalyysi osoittautui toimivaksi menetelmäksi tarkastella aineistoa.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että alakoulun oppilaiden liikunta-aktiivisuudessa ja ruokatottumuksissa on monisyisiä haasteita, joihin tulisi tulevaisuudessa puuttua heidän paremman hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tutkimustulokset olivat selkeitä, sillä havaitut haasteet liikunta-aktiivisuudessa ja ruokatottumuksissa tukevat aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimuksen teoreettisessa perustassa perehdyttiin tutkimuksen kannalta keskeisiin käsitteisiin. Näitä käsitteitä olivat terveystottumukset, ruokatottumukset ja liikunta-aktiivisuus. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Analysoitava aineisto koostui kymmenestä eri dokumentista, jotka oli viimeisen viiden vuoden aikana tehtynä tutkimuksia ja tutkimushankkeita.
Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisältö teemoitettiin aineistosta ilmenneiden yhtäläisyyksien avulla. Aineistosta ilmenneet samankaltaisuudet yhdistettiin tulososiossa kahdeksaksi eri pääteemaksi. Teemoiksi muodostui liikunta-aktiivisuuden osalta neljä eri teemaa: motivaatiota heikentävät tekijät, passiivinen elämäntyyli, vanhempien asenne ja esimerkki sekä elinympäristön virikkeettömyys. Ruokatottumuksissa muodostui myös neljä eri teemaa, jotka olivat perheen malli, itseohjautuvuus ja osallisuus, epäsäännöllinen ruokailurytmi ja ravitsemuksen laatu. Laadullisen tutkimuksen aineistolähtöinen sisällönanalyysi osoittautui toimivaksi menetelmäksi tarkastella aineistoa.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että alakoulun oppilaiden liikunta-aktiivisuudessa ja ruokatottumuksissa on monisyisiä haasteita, joihin tulisi tulevaisuudessa puuttua heidän paremman hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tutkimustulokset olivat selkeitä, sillä havaitut haasteet liikunta-aktiivisuudessa ja ruokatottumuksissa tukevat aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]