Raitiotien päällysrakenteen siirtymärakenteiden optimointi
Rönkä, Eetu (2019)
Rönkä, Eetu
2019
Rakennustekniikan TkK tutkinto-ohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912066651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912066651
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää parhaat raitioteiden päällysrakenteen siirtymärakenteiden toteutustavat käyttäen kotimaisia kirjallisuuslähteitä rautateiltä sekä ulkomaisia tutkimuksia raitioteistä. Siirtymärakenteen optimoinnin lähtökohtana oli tarkoitus selvittää, kuinka yksittäiset siirtymärakenteet tulisi suunnitella, jotta ne ovat rakenteellisesti kestäviä ja vähän kunnossapitoa vaativia, mutta myös kannattavia toteuttaa työvaiheen keston ja materiaalikustannusten puolesta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa mitoitetaan päällysrakennetyypin vaihdoksesta johtuvien muodonmuutosten teorian avulla siirtymärakenteen eri osia ja selvitetään Suomen olosuhteisiin ja rakennustapoihin sopivaa rakennetta. Kirjallisuuslähteiden avulla vertaillaan jo tutkittuja siirtymärakenteiden ratkaisuja sekä selvitetään sepeliradan tukemismenetelmistä johtuvien reunaehtojen mukaista toteutettavuutta. Tutkimus käsittelee raitiotien kunnossapitoa sekä sen aiheuttamia kustannuksia.
Kirjallisuustutkimuksen sekä teorian havaintojen tukemiseksi suoritettiin onnistuneita kenttämittauksia, joissa mitattiin kahden siirtymärakennetyypin toteutettavuutta mittaamalla eri kuormitusten aiheuttamia pystysuuntaisia muutoksia radan geometriassa. Kiskopyöräkaivinkoneen avulla mitattiin painuman määriä useissa mittauspisteissä sekä raiteissa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa mitoitetaan päällysrakennetyypin vaihdoksesta johtuvien muodonmuutosten teorian avulla siirtymärakenteen eri osia ja selvitetään Suomen olosuhteisiin ja rakennustapoihin sopivaa rakennetta. Kirjallisuuslähteiden avulla vertaillaan jo tutkittuja siirtymärakenteiden ratkaisuja sekä selvitetään sepeliradan tukemismenetelmistä johtuvien reunaehtojen mukaista toteutettavuutta. Tutkimus käsittelee raitiotien kunnossapitoa sekä sen aiheuttamia kustannuksia.
Kirjallisuustutkimuksen sekä teorian havaintojen tukemiseksi suoritettiin onnistuneita kenttämittauksia, joissa mitattiin kahden siirtymärakennetyypin toteutettavuutta mittaamalla eri kuormitusten aiheuttamia pystysuuntaisia muutoksia radan geometriassa. Kiskopyöräkaivinkoneen avulla mitattiin painuman määriä useissa mittauspisteissä sekä raiteissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]