Opiskelijavalinnat terveysalan koulutuksessa
Iivonen, Rosa-Maria; Vihavainen, Jenna (2019)
Iivonen, Rosa-Maria
Vihavainen, Jenna
2019
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912106725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912106725
Tiivistelmä
Terveysalan koulutuksen opiskelijavalinnat ovat tällä hetkellä keskellä muutosta. Opiskelijavalintamenetelmiä uudistetaan, ja koulutuksiin halutaan saada motivoituneita sekä alalla pysyviä opiskelijoita. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää korkeakoulutasoiseen terveysalan koulutukseen hakevien sairaanhoitajien, terveydenhoitajien ja kätilöiden opiskelijavalinnoissa käytettyjä menetelmiä. Tavoitteena on lisäksi tuottaa tietoa terveysalan opiskelijavalintojen kehittämisen tueksi. Tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva siitä, millaisilla menetelmillä hakijoita valitaan terveysalan koulutuksiin ja millaisia tuloksia opiskelijavalintamenetelmien käytöstä on saatu. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymys on: Millaisilla menetelmillä opiskelijoita valitaan korkeakoulutasoiseen terveysalan koulutukseen ja millaisia tuloksia menetelmien käytöstä on saatu?
Kirjallisuuskatsauksen keskeisiä käsitteitä ovat terveysala, terveysalan koulutus sekä opiskelijavalinnat.
Aineistohaussa käytettyjä sähköisiä tietokantoja ovat Cinahl ja Medic. Keskeisiä hakusanoja olivat “school
admission”, “bachelor programme in nursing”, “terveysala”, “opiskelijavalinta” sekä näiden rinnakkaistermit. Aineiston sisäänottokriteereitä olivat julkaisuvuosi aikavälillä 2009-2019, julkaisun kieli suomi tai englanti, julkaisu on vertaisarvioitu tutkimusartikkeli tai väitöskirja sekä julkaisu on saatavilla ilmaiseksi kokotekstinä. Aineistonhaun lopuksi suoritettiin manuaalinen käsihaku. Lopullinen aineisto (n=18) kirjallisuuskatsauksessa koostuu 17:sta tutkimusartikkelista ja yhdestä (1) väitöskirjasta.
Opiskelijavalintamenetelmät luokiteltiin yksiosaisiin opiskelijavalintamenetelmiin ja moniosaisiin
opiskelijavalintamenetelmiin. Yksiosaisia valintamenetelmiä ovat haastattelut, oppiaineosaamista mittaavat testit, kirjalliset kokeet ja emotionaalista älykkyyttä mittaavat testit. Moniosaisia valintamenetelmiä ovat soveltuvuuskokeet ja muut hakijan taustatietoja, soveltuvuutta ja oppiaineosaamista mittaavat testit. Tutkimusten mukaan osalla opiskelijavalintamenetelmistä on todettu olevan yhteys koulutuksen loppuunsaattamiseen ja opintojen suorittamiseen. Lisäksi tutkimustuloksia on saatu kokemuksista liittyen eri opiskelijavalintamenetelmiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijavalintamenetelmissä on perusteltua käyttää niin hakijan alalle soveltuvuutta mittaavia testejä, oppiaineosaamista mittaavia testejä kuin aiemman koulumenestyksen huomioimistakin.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisiä käsitteitä ovat terveysala, terveysalan koulutus sekä opiskelijavalinnat.
Aineistohaussa käytettyjä sähköisiä tietokantoja ovat Cinahl ja Medic. Keskeisiä hakusanoja olivat “school
admission”, “bachelor programme in nursing”, “terveysala”, “opiskelijavalinta” sekä näiden rinnakkaistermit. Aineiston sisäänottokriteereitä olivat julkaisuvuosi aikavälillä 2009-2019, julkaisun kieli suomi tai englanti, julkaisu on vertaisarvioitu tutkimusartikkeli tai väitöskirja sekä julkaisu on saatavilla ilmaiseksi kokotekstinä. Aineistonhaun lopuksi suoritettiin manuaalinen käsihaku. Lopullinen aineisto (n=18) kirjallisuuskatsauksessa koostuu 17:sta tutkimusartikkelista ja yhdestä (1) väitöskirjasta.
Opiskelijavalintamenetelmät luokiteltiin yksiosaisiin opiskelijavalintamenetelmiin ja moniosaisiin
opiskelijavalintamenetelmiin. Yksiosaisia valintamenetelmiä ovat haastattelut, oppiaineosaamista mittaavat testit, kirjalliset kokeet ja emotionaalista älykkyyttä mittaavat testit. Moniosaisia valintamenetelmiä ovat soveltuvuuskokeet ja muut hakijan taustatietoja, soveltuvuutta ja oppiaineosaamista mittaavat testit. Tutkimusten mukaan osalla opiskelijavalintamenetelmistä on todettu olevan yhteys koulutuksen loppuunsaattamiseen ja opintojen suorittamiseen. Lisäksi tutkimustuloksia on saatu kokemuksista liittyen eri opiskelijavalintamenetelmiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijavalintamenetelmissä on perusteltua käyttää niin hakijan alalle soveltuvuutta mittaavia testejä, oppiaineosaamista mittaavia testejä kuin aiemman koulumenestyksen huomioimistakin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]