Sosiaaliseen robottiin liittyvät odotukset ja käyttäjäkokemus
Tuori, Pellervo (2019)
Tuori, Pellervo
2019
Master's Degree Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912106713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912106713
Tiivistelmä
Erilaiset sosiaaliset robotit kykenevät jonkin asteiseen itsenäiseen vuorovaikutukseen ihmisen kanssa. Robotin ruumiillistumisesta riippuen käyttäjä odottaa vuorovaikutuksen tapahtuvan robotin kanssa eri tavoin. Ihmisenkaltaisen robotin odotetaan kykenevän monimuotoisempaan kommunikointiin kuin eläimenkaltaisen. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisia odotuksia ihmisillä on lemmikkirobottia kohtaan, minkälaiseksi robotin käytettävyys arvioidaan ja minkälainen käyttäjäkokemus tästä robotista käyttäjilleen syntyy. Tutkimustulokset osoittivat, että odotukset robottia kohtaan olivat yleisesti korkeammat kuin käyttäjäkokemus. Lemmikkirobotin huono äänikomentojen tunnistaminen vaikutti sekä käytettävyyteen että käyttäjäkokemukseen negatiivisesti, kuten myös robotin yksinkertaisuus ja rajoittuneisuus. Elekomennot toimivat moitteetta, mutta niitä koettiin olevan suppeasti. Robotin ulkoiset seikat herättivät eniten positiivisia mielikuvia. Sosiaalisella robotilla voidaan tämän tutkimuksen valossa nähdä olevan mahdollisuuksia synnyttää käyttäjissään positiivinen käyttäjäkokemus, mikäli robotin toiminnallisuuksissa ei ole käytettävyys- tai toimivuusongelmia ja mikäli robotin ulkomuoto vastaa robotin kykyä toimia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa tarpeeksi monimuotoisesti.