Matkustajalentoyhtiöiden polttoaineen hintasuojaus ja sen vaikutus osakkeen arvoon: Empiirinen tutkimus APT-mallilla
Mäntyvaara, Aapo (2020)
Mäntyvaara, Aapo
2020
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912076656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912076656
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan polttoaineen hintariskiltä suojautumisen vaikutuksia matkustajalentoyhtiöiden osakkeiden hinnanmuutoksiin käyttäen päivädataa vuosien 2013 ja 2019 toiselta sekä kolmannelta neljännekseltä. Ensin käydään läpi käsitteitä liittyen hintasuojaamiseen ja johdannaisiin, niihin liittyvään talous- ja rahoitusteoriaan sekä perustellaan, minkä takia tutkittavien muuttujien välillä ylipäätään tulisi olla yhteisvaihtelua ja teoriassa kausaalisuhde. Tutkitaan, johtaako tulevaisuuden polttoainekulutuksesta suuremman osuuden hintasuojaaminen pienempään osakkeen hinnanvaihteluun itse polttoaineen markkinahinnan vaihdellessa.
Pienimmän neliösumman menetelmällä (PNS/OLS) määritellään regressiosta Yhdysvaltain kuuden suurimman lentoyhtiön osakkeen hinnan yhteisvaihteluita suhteessa markkinaindeksiin (S&P 500) ja lentokerosiinin markkinahintaan (U.S. Gulf Coast Standard). Tämän jälkeen verrataan saatuja kertoimia toisiinsa uudella regressiolla, jolla löydetään polttoaineenkulutuksen hintasuojaus-asteen nousulle yhteys lentokerosiinin markkinahinnan muutosten laskevaan vaikutukseen osakkeen hintaan. Huomataan myös tämän vaikutuksen olevan suurempi korkeamman polttoaineen markkinahinnan aikana. Samalla todetaan yhtiön markkinabetan ja lentokerosiinin betan muuttuvan yhtäaikaisesti osakkeiden välillä. Tutkielman lopuksi päätellään, että pääomamarkkinoilla todella huomioidaan aktiivinen hintasuojausstrategia, mutta arvioidaan myös kriittisesti käytettyjen tutkimusmetodien ongelmakohtia sekä rajoitteita.
Pienimmän neliösumman menetelmällä (PNS/OLS) määritellään regressiosta Yhdysvaltain kuuden suurimman lentoyhtiön osakkeen hinnan yhteisvaihteluita suhteessa markkinaindeksiin (S&P 500) ja lentokerosiinin markkinahintaan (U.S. Gulf Coast Standard). Tämän jälkeen verrataan saatuja kertoimia toisiinsa uudella regressiolla, jolla löydetään polttoaineenkulutuksen hintasuojaus-asteen nousulle yhteys lentokerosiinin markkinahinnan muutosten laskevaan vaikutukseen osakkeen hintaan. Huomataan myös tämän vaikutuksen olevan suurempi korkeamman polttoaineen markkinahinnan aikana. Samalla todetaan yhtiön markkinabetan ja lentokerosiinin betan muuttuvan yhtäaikaisesti osakkeiden välillä. Tutkielman lopuksi päätellään, että pääomamarkkinoilla todella huomioidaan aktiivinen hintasuojausstrategia, mutta arvioidaan myös kriittisesti käytettyjen tutkimusmetodien ongelmakohtia sekä rajoitteita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]