Effect of Macroeconomic Announcements on Volatility Index
Immonen, Antti (2019)
Immonen, Antti
2019
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Degree Programme in Industrial Engineering and Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912056639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912056639
Tiivistelmä
Macroeconomic announcements are important indicators about the current and future state of the economy. They have tendency to move stock markets due to their informational content and therefore, they are followed closely among market participants. VIX, the “fear-gauge” of stock markets, describes the 30-day future volatility of S&P 500 stock index and is a measure of uncertainty among investors in the markets. Theoretically, scheduled macro announcements should increase uncertainty when approaching the moment of publishing and which should resolve after as new information is incorporated into prices.
This thesis investigates the effect of Durable Goods Orders, Consumer Confidence, GDP, Retail Sales, Consumer Price Index, FOMC Rate Decision, Change in Non-Farm Payrolls, Unemployment, Initial Jobless Claims and ISM Manufacturing Index announcements on VIX during the years 2006-2010 and during the two sub-periods 2006-2007 and 2008-2009. Due to macro announcements’ valuable informational content it is object to identify with what type of news it occurs and how strong is the effect. The behavior is studied on different time windows within an hour on both sides of the announcements using minute-by-minute data. The effect is captured utilizing mixed effects regression model and the absolute difference in VIX, compared to the 22-day average, is examined.
The results indicate statistically significant reaction in VIX with all announcement types, Durable Goods Orders being both the most significant uncertainty resolving indicator and posing consistent results between different volatility environments. The sub-period results suggest the reaction is often alike to the main period. Furthermore, the magnitude of the absolute change is higher (lower) when general level of volatility is higher (lower). However, opposite results compared to the main period are documented with Consumer Confidence, Change in Non-Farm Payrolls and Unemployment announcements. To capture the holistic nature of macro announcements’ effect on VIX, further research is suggested with attention paid on precision of the news and whether news is considered as good or bad. Tässä diplomityössä tutkitaan 10 yhdysvaltalaisen makroekonomisen uutisen vaikutusta VIX-in-deksiin vuosina 2006-2010 sekä erikseen periodien 2006-2007 ja 2008-2009 välisenä aikana. Tutkimuksessa mukana ovat Durable Goods Orders, Consumer Confidence, GDP, Retail Sales, Consumer Price Index, FOMC Rate Decision, Change in Non-Farm Payrolls, Unemployment, Initial Jobless Claims ja ISM Manufacturing Index -uutiset. Koska näiden uutisten informaatioarvoa pidetään suurena, on tavoitteena tutkia, mitkä uutiset saavat aikaan muutosta VIX-arvoissa ja minkä suuruisena. Muutosta tutkitaan eri aikaikkunoissa tuntia ennen ja jälkeen julkaisuajankohdan käyttäen suuritaajuista VIX-dataa. Tarkasti ottaen kiinnostuksen kohteena on absoluuttinen ero VIX-arvossa verrattuna 22 työpäivän saman ajanhetken keskiarvoon. Käytännössä analyysi toteutetaan käyttäen ”mixed-effect” -regressiomallia.
Tutkimuksessa havaitaan tilastollisesti merkitsevää muutosta VIX-arvoissa kaikkien uutistyyppien yhteydessä. Durable Goods Orders -kategorian uutiset sekä vapauttavat eniten epävarmuutta että tuottavat johdonmukaisesti samanlaisia tuloksia riippumatta volatiliteettiympäristöstä. Erillisten periodien tulokset vastaavat suurilta osin koko periodin tuloksia, mutta muutosten kokoluokka on eri ja on verrannollinen yleiseen volatiliteettitasoon periodien aikana. Kategorioiden Consumer Confidence, Change in Non-Farm Payrolls ja Unemployment uutiset puolestaan tuottavat vastakkaisia tuloksia koko periodiin verrattuna – ne vähentävät epävarmuutta. Jotta ymmärtäisimme makrojulkaisujen vaikutuksen VIX:iin kokonaisvaltaisemmin, tarvitaan vielä uutta tutkimusta, joka huomioi paremmin uutisen sisällön ja sen, pidetäänkö sitä hyvänä vai huonona uutisena.
This thesis investigates the effect of Durable Goods Orders, Consumer Confidence, GDP, Retail Sales, Consumer Price Index, FOMC Rate Decision, Change in Non-Farm Payrolls, Unemployment, Initial Jobless Claims and ISM Manufacturing Index announcements on VIX during the years 2006-2010 and during the two sub-periods 2006-2007 and 2008-2009. Due to macro announcements’ valuable informational content it is object to identify with what type of news it occurs and how strong is the effect. The behavior is studied on different time windows within an hour on both sides of the announcements using minute-by-minute data. The effect is captured utilizing mixed effects regression model and the absolute difference in VIX, compared to the 22-day average, is examined.
The results indicate statistically significant reaction in VIX with all announcement types, Durable Goods Orders being both the most significant uncertainty resolving indicator and posing consistent results between different volatility environments. The sub-period results suggest the reaction is often alike to the main period. Furthermore, the magnitude of the absolute change is higher (lower) when general level of volatility is higher (lower). However, opposite results compared to the main period are documented with Consumer Confidence, Change in Non-Farm Payrolls and Unemployment announcements. To capture the holistic nature of macro announcements’ effect on VIX, further research is suggested with attention paid on precision of the news and whether news is considered as good or bad.
Tutkimuksessa havaitaan tilastollisesti merkitsevää muutosta VIX-arvoissa kaikkien uutistyyppien yhteydessä. Durable Goods Orders -kategorian uutiset sekä vapauttavat eniten epävarmuutta että tuottavat johdonmukaisesti samanlaisia tuloksia riippumatta volatiliteettiympäristöstä. Erillisten periodien tulokset vastaavat suurilta osin koko periodin tuloksia, mutta muutosten kokoluokka on eri ja on verrannollinen yleiseen volatiliteettitasoon periodien aikana. Kategorioiden Consumer Confidence, Change in Non-Farm Payrolls ja Unemployment uutiset puolestaan tuottavat vastakkaisia tuloksia koko periodiin verrattuna – ne vähentävät epävarmuutta. Jotta ymmärtäisimme makrojulkaisujen vaikutuksen VIX:iin kokonaisvaltaisemmin, tarvitaan vielä uutta tutkimusta, joka huomioi paremmin uutisen sisällön ja sen, pidetäänkö sitä hyvänä vai huonona uutisena.